Madal kehakaal 20.03.14 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere! Mure selline,et sooviks teada,mida peaksin sööma,et kaalus juurde võtta`? Samas ei taha liiga rasvast ,kuna kardan ,et siis tõuseb kolesterool. Olen enam-vähem koguaeg kaalunud sinna 50 kg kanti,aga nüüd olen 47 või isegi 46kg ja juurde ei võta,söö palju tahad. Eelmine aasta kehakaal langes 49 kg-47 kg peale,kui käisin kunstlikus viljastamises ja peale seda ei ole üldse juurde tulnud kilosid. Nüüd jaanuaris muutsin oma toitumisharjumusi,kuna üldkolesterool oli natukene kõrge. Perearst küll ei soovitanud muuta ,aga tegin seda ikkagi. Tahaks väga paar kilo kasvõi juurde võtta,et saaksin oma samasse kehakaalu nagu varem olin. 49 või 50 kg oleks ideaalne minujaoks. Olen muidu 1.60 pikk. Toitumises muutsin niipalju,et söön nüüd väherasvasesid tooteid,juust,piim,kohupiim jne. Söön igapäev täisterakaerahelbe putru ja praetud tooteid ei söö eriti. Sealiha ja muna söön ikka,aga mitte nii tihti ja magusat söön ka,vahest isegi igapäevaselt shokolaadi,aga mitte sellist ,kus oleks sees hüdrogeeriitud taimnerasv. Ja vorstitooteid ning kotlette söön ka vahest harva.
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Kõige esimesena tuleb endale selgeks teha, et kas tegelikult saate oma päevase vajamineva energiahulga toidu näol kätte. Vägagi tõenäoliselt sööte ikkagi oma vajadustest vähem, mis on viinudki kaalulanguseni. Kolesterooli teemal olen perearstiga ühte meelt ja ei soovita täiesti rasvavabadele toodetele üle minna. Teinekord kaasneb kolesteroolinäidu tõus just sellele kui toidus on liialt vähe rasvu, mille korral maks reageerib piltlikult öeldes üle ja suurendab kolesterooli tootmist. Oluline on lisaks vaadata ka hea e. HDL ja halva e. LDL kolesterooli suhet, et saada terviklikku pilti. Mõõdukus on kõigis oluline: ei maksa üle süüa, aga ka teine äärmus ei pruugi head teha. Samas ei tohiks olla mingit takistust taimset päritolu rasva ja valgu lisamisel, et vajadusel kaloraaži tõsta: taimeõlid, pähklid, mandlid, avokaado, kaunalised, jmt. Võimalik, et peaksite oma menüü mõne spetsialistiga veel vajadusel ka koos üle vaatama.
Heade soovidega,
dr.Ehala