KAALU LANGETAMINE 28.07.08 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere,
olen 39a naine. Viimased 20 a olen olnud tugevalt ülekaaluline. Kogu oma lapsepõlve ja kooliea olin tõeline alakaaluline pilbas, keda kondiste jalgade tõttu koolis isegi pisut tögati. Abielludes kaalusin 45 kg, olen 165 cm pikk. Kilod hakkasid lisanduma alates esimesest rasedusest, siis võtsin juurde 20 kg. Lootsin, et pärast sünnitust asi taastub, aga ei midagist. Olen 5 lapse ema, noorim on 10a. Kõige suurem oli kaal peale 3. last- 95 kg. Viimased 10 aastat püsis aga stabiilselt 85 kg peal. Eluviis muidugi soodustas suuresti ülekaalu- autoga poodi, autoga tööle ja töö on samuti kontoris-nii et jällegi 8h päevas istudes. Süüa teha meeldis ja muidugi rammusaid roogasid ning sõin ära ikka mehemõõtu portsjonid. Tervise üle väga kurta ei saanud, kui jätta välja kõrgenenud vererõhk, eriti alumine. Sel kevadel otsustasin, et nüüd aitab, hakkasin tegema kõvasti trenni- võimlen ja jooksen, nüüdseks igal õhtul jooksen 7-10 km sörkjooksu. Jätsin menüüst välja suhkru ja magusa, saia ja koogid, rasvased toidud ja piima, vorstid ja viinerid, väga vähe söön kartulit. Ka liha söön minimaalselt, see-eest aga tihti kala, sh lõhet. Endise lemmiku peenleiva vahetasin väherasvase täisteraleiva vastu, joon rasvata või vähese rasvasisaldusega keefirit, ostan ainult light juustu ja võimäärdeid, kohvi-tee ja magustoitude sisse panen suhkruasendajat, väldin praetud toitu ja kui praen, siis mitte enam margariiniga nagu vanasti, vaid õliga. Jälgin, et sissesöödav sisaldaks minimaalselt rasva ja et süsivesikuid ei oleks liiga palju. Süsivesiku-teooriaga olen kursis juba varemgi, kuna abikaasa on diabeetik. Uskumatu, aga kaal hakkas kukkuma nagu imeväel- 2,5 kuuga võtsin maha 20 kg, kaaludes praegu 64kg. Enesetunne on hea, selga lähevad normaalsed riided, olen kiire ja vilgas. Tahaksin, sellise kaalu juurde jääda, maha võiks minna ehk veel nii palju, et oleks umbes 60 kg. Kuid mul oleks teile mõned küsimused. Tean, et selline kaalulangus on tegelikult liiga kiire ja sellega võib endale liiga teha. Samas ei tahaks enam küll neid pekivolte enda seljal ja kõhul rippumas näha. Kavatsen oma trenniprogrammi kindlasti edasi järgida, sest siit järeleandmist teha ei tohi. Aga väga keeruline on toitumisega. Saan küll kenasti hakkama, et neid teatud asju ei söö, aga kuidas ma tean, et organism ikka kõik vajaliku kätte saab? Kardan, et praegu on küllap midagi vajaka jäänud, sest söön ikka hoopis teisiti ja palju-palju vähem. Vahel on küll raske, sest mehele-lastele teen ikka süüa, lihtsalt ise võtan ainult natuke ja paljusid asju üldse ei võta. Olen hästi palju uurinud kaalujälgijate materjale ja fitness.ee lehelt toitumise kohta, aga päriselus ei tule täielikult nende menüüde jälgimine välja. Samuti on üsna raske teada saada, kui palju iga toiduports kaloreid sisaldab, kui ma kodutoitu teen. Ja kuidas on õige jälgida süsivesikuid? Isegi diabeetikutele mõeldud toodetes on vahel päris palju süsivesikuid. Kas on õige nende kogust oluliselt piirata? Ja millised toiduainete grupid on need, mida tingimata peaksin sööma ja milled võiksin jälle rahumeeli menüüst välja jätta?Mida teie arvate minu kaalu langetamisest ja mida soovitate edaspidideks? Veel oleks mul küsimus, et mida arvate teie sellisest tootest, nagu Activ Meal Replacement, mis on looduspõhine toidukorra asendaja, mida jogurti hulka segada. Ostsin selle hirmkalli paki, et vahel õhtusööki asendada, kui päeval on söömist liiga paljuks läinud, aga veel ei ole seda tarvitanud, Kardan natuke selliseid tooteid, aga tooteinfo järgi peaks asi olema usaldusväärne. Mida teie arvate, kas on tervisele ohtlik, kui vahel(mitte iga päev ja pidevalt) seda tarbin?
Teie vastust ootama jäädes
Lugupidamisega Tiina
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Olete oma elus suure muutuse läbi viinud ja neid ülessetähendusi lugedes tundub, et üldjoontes liigute õiges suunas. Selleks et teada saada, kas menüü on tasakaalus ja kõigi vajalike ainete kättesaadavus tagatud võiksite nädala-kahe jooksul oma toitumise kirja panna ning sinna juurde lisada ka tehtava trenni ning viimase kestvuse. Seejärel kutsuksin teid soovi korral vastuvõtule, et saaksime koos üle vaadata, mida tasuks muuta, mida mitte. Active toidukorra asendajast ei tohiks küll kahju tulla kui seda vahel kasutate, eelistage aga ikkagi isevalmistatud sööki. Vastuvõtule saate registreeruda meili teel (toitumine@kliinikum.ee) ning esmane visiit saatekirjaga on 400 EEK-i.
Heade soovidega, dr.Ehala