ülekaal 04.01.07 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
TERE! OLEN 40 AASTANE NAINE, KES ON OMA KEHAKAALU TÕUSUGA OLNUD SÕJAS ÜLE 20 AASTA.OLEN NENDE AASTATE JOOKSUL PROOVINUD NII KAALUJÄLGIMIST KUI FÜÜSILIST TEGEVUST. VÕIN KÜLL ÖELDA ET TUGEV ENESEDISTSIPLIIN HOIAB ÄRA KAALUTÕUSU,KUID ME OLEME KÕIK INIMESED OMA TUGEVUSE JA NÕRKUSEGA . MINGIL HETKEL SA LIHTSALT EI TAHA EGA JAKSA JÄLGIDA MIDA TÄPSELT SUHU PANED. NII HEA ON HOMMIKUKOHVI KÕRVALE KAKS TORDILÕIKU, LÕUNASÖÖK LÕPETADA JÄÄTISEGA JA ÕHTUSÖÖGI LÕPETADA PANNKOOKIDEGA. MIKS MÕNI VÕIB SEDA KÕIKE LUBADA AGA MINA EI TOHI? KUHU NEED ÜLELIIGSED KALORID SELLEL KÕHNAL INIMESEL KAOVAD, KUI TA LIIGUB PALJU VÄHEM? TEINE KÜSIMUS: OLEN KUULNUD ET ON ÜKS SALENDAV RETSEPTIRAVIM MIDA KASUTAVAD NII VÄLISMAA KUULSUSED, JA KA EESTIS SEDA KASUTATAKSE .. TAHAN TEADA MIS NIMEGA RETSEPTIRAVIM SEE VÕIKS OLLA.VÕI NIMETAGE MÕNED ROHUNIMED MIDA KASUTATAKSE RASVUMISE JA ÜLEKAALU PUHUL. TEID TÄNADES , ÜKS KENA AGA MITTE OMA KEHAKAALUGA RAHULOLEV NAINE.
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Teile vastata on pisut raske, sest kirjast ei selgu, kas olete ülekaaluline või kardate selleks saada. Tundub pigem et seda viimast. Ravimeid, mida rasvumise raviks kasutatakse pole väga palju ning enamjaolt on nad mõeldud patsintidele, kelle kaaluliig tõusnud üle mitmekümne kilo. Paari liigse kilo korral on nende ravimite toime tühine ning ka tõsise probleemi korral ei sobi nad mitte kõigile.
Mis puutub endale kõike lubamisse, siis kui osata sellega piiri pidada on taolised pannkoogihommikud jäätiselõunatega vahel meie vaimse tervise mõttes igati teretulnud, kui neid tõesti nauditakse. Mõnusad maitseelamused, mida endale aeg-ajalt lubada kaaluvad igati üles tusatujuga loetud kaloripunktid. Keegi ei saa aga püsida lõputult vormis vohmides valimatult. Kaal püsib vaid siis stabiilne kui kulutame energiat täpselt niipalju kui sööme. Tõstes püsivalt oma toidu kaloraaži või langetades koormust toitumistavasid muutmata, hakkab tõusma ka meie kaal. Esmalt on vaja olla sõber ikka iseendaga ja oma kehaga. Meile kõigile on geneetiliselt kaasa antud omased kehavormid ning neid tuleb endale tunnistada. Mõned on meist pisut peenemad, mõned tugevamad. Tänapäeva kirurgia on jõudnud küll võimalusteni, mis lubab pea kõike enese juures muuta, kuid ka sellistel lõikustel on oma hind.
Kui soovite aga kehakaalu hoidmise osas lisanõuandeid, olete alati oodatud konsultatsioonole.
Heade soovidega, Kristel Ehala-Aleksejev