ülekaal 27.11.06 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere!
Olen 52 aastane naine, pikkus 176, kaal 96 kg.
Viimase 2 kuu aja jooksul õnnestus alla saada 5 kg. see oli järelikut lausa üleliigne. Veresuhkur ja koletorool on pereartsi sõnul piiripelane, vererõhu olen ka enam vähem piiri peale saanud, võtan NEBELET. Kohvi, teed joon suhruta, saiakesi, saia ei söö, leiba minimaalselt. Armastan piimatooteid, lahjad jogurtid, piim kohupiim. Kartulit pole amuu söönud. Tean , et kaalu on palju, aga seda alla saada on raske. Käin 2 korda nädalas 45 minuti ujumas, umbes 1500 m korraga. Töötan raamatupidajana, järelikult väike liikumine.
Mida soovitate, et kaalu saaksin langetada kasvõi veel 5 kg?
Lugupidamisega
ülekaaluline
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Alustuseks tahan öelda, et olete teinud juba esimese suure sammu kaalulangetamise teel, tunnistades endale seda probleemi ning kaotades edukalt esimesed kilod. Selleks et püsida heas toonuses ja terve ning vähendada mitmeid haigusriske, peaks teie pikkuse juures kaalunäit jõudma 75-80. kiloni. Selline kaalulangus peab toimuma aga pika aja vältel, et lasta organismil uue situatsiooniga harjuda. Meie keha hoiab kiivalt kinni kõigist kogutud kilodest ning rakendab mitmeidki meetmeid, et kaalu säilitada. Kui ka esimesed kilod langevad kiiresti, saabub ühel hetkel kaalulanguse aeglustumine ning selleks et minna edasi oma soovitud näidu suunas tuleb varuda kannatust ning pisut tahtejõudu.
Kaalulangetamise jätkamiseks soovitan teil esiteks vaadata veel kord üle kriitilise piluga oma igapäevane menüü. Mitte ainult selles osas, mida te sööte, aga ka, kui sageli ning kui palju te sööte. Eelistada tuleb kindlaid söögikordi ja vältida sagedast näkitsemist. Kindlasti on kaalulangetamisele abiks kui lülitada oma menüüsse rohkelt puu- ja juurvilju, mis on enamjaolt vähekaloorsed ning neid võib tarbida pea piiramatus koguses. Lisaks on kalorite arvestamisel abiks meie poelettidel mitmetes välja-annetes kalori- ja toitumisraamatud, millest võite leida enamuse Eestis müügilolevate toiduainete toiteväärtused. Vaadake üle ka kõik võimalused, mida saate rakendada oma füüsilise aktiivsuse tõstmiseks (minna tööle vahel jala, kasutada lifti asemel treppe jne). Kalorid ei kulu ning meie lihastöö ei suurene ju ainult sportimisel, vaid igasugune füüsiline koormus aitab kaasa kaalubalansi tasakaalustamisele.
Heade soovidega, Kristel Ehala-Aleksejev