Olen üliõpilane ja kunagi käendasin teist üliõpilast, kes nüüdseks on ära kadunud. Otsustasin, et minu kohus ja vastutus on käenduse eest tasuda, kuna ma kirjutasin ju lepingule alla. Maksin poole(7000 krooni) nõutavast
summast, teise poole pidi maksma teine käendaja, kellega selles suusõnaliselt kokku leppisime. Tema aga ei ole tänaseni midagi teinud ja nüüd on asi kohtuni jõudnud. Vähe sellest, ta isegi keeldub minuga kõnelemast.
Igal pool koheldakse mind nüüd kui kurjategijat, olen sunnitud oma sissetulekuid varjama, raha kodus hoidma, et kohus ei saaks neid määrusega ära võtta. Kõige enam muretsen sellepärast, et kogu see lugu on väga kõigutanud minu
elutahet ja usku paremasse tulevikku. Olen 21-aastane ja tunnen ennast väga kurnatud ja vanana, eakaaslaste probleemid ajavad tavaliselt naeru peale. Oma vanematele pole sellest rääkinud, kuna perekond on juba pikemat
aega olnud lahkumineku serval. Pealegi arvan, et mul ei ole õigust rikkuda oma vanemate pilti minust kui tublist, targast ja töökast inimesest, kellele alati loota võib. Tuge olen saanud lähedastelt sõpradelt ja ka vennalt.
Ometi ei jaksa ma mõelda sellele, et kohus võib mind süüdi tunnistada ja nõude mulle määrata, mis on ju tegelikult tõenäoline. Enda arvates olen juba vaimselt piisavalt kannatanud (varsti täitub juba poolteist aastat), rahal pole
tähtsust, kuigi pidin pärast maksmist väga kokkuhoidlikult elama (sotsiaaltoetus, hääletamine jne) ja käin õhtuti tööl. Ma ei tunne enam õieti millestki rõõmu ja olen muutunud paljude asjade suhtes imekspandavalt ükskõikseks.
Olen kaotanud usu aususesse ja õiglusesse, kuid just neid omadusi on mu vanemad alati rõhutanud ja esile toonud! Ei saanud ju teist käendajat sundida kohustavale lepingule oma pool ära maksta alla kirjutama, kuna ta ootas viimast
kuud last ning polnud majanduslikus mõttes minust hiilgavamal järjel. Kas oleksin pidanud siis teda ähvardama?
Mida peaksin tegema, et usku elusse jälle tagasi saada ja kuidas peaksin ennast ette valmistama kohtuotsuseks, mis pole positiivne?

Arst vastas:
dr Elen Kihl
Psühholoogilise Nõustamise Keskus SENSUS Tartu ja Pärnu osakonnad
Olete sattunud üsna täbarasse olukorda. Kirjelduse järgi ei häiri Teid mitte niivõrd raha maksmise fakt, kuivõrd usu kaotamine nedesse väärtustesse, mida vanemad on Teile õpetanud. Olete aus ja õilsate põhimõtetega ning ootate seda ka teistelt. Kahjuks pean Teid kurvastama. Kõik inimesed ei ole ausad ja kõik inimesed ei täida antud lubadusi. Sellised nad kord juba on ja sellega tuleb arvestada. Inimesed on erinevad. Nüüd olete depressioonis. Arvan, et depressioonist vabanemist hõlbustaks see, kui saaksite oma mõtteid ja hoiakuid korrastada ning elu, inimeste ja eelkõige iseenda üle pisut mõtiskleda. Soovitan seda teha koos hea spetsialistiga. Praegu on teil oht sattuda oma mõtetega ummikusse.