Mul on 7,5 -aastane tütar, käib koolis. Kohe mitu küsimust.
1. Tal on mõned halvad harjumused - krigistab öösiti hambaid ja keerutab juuksesalku sõrmede vahel, nii et juukseid tuleb salguti välja. Need harjumused on tal algusest peale - kui tuli paras hulk hambaid, hakkas neid krigistama, kui juuksed hakkasid kasvama, alustas ta nende keerutamisega. Olen märganud, et juuste keerutamine muutub intensiivsemaks iga aasta varakevadel. Kuidas sellest lahti saada?
2. Veel küsin - kui laps tahab mängimas käia lastega, kes mulle ei meeldi ( tean, et nad on poest varastanud ), siis kuidas sellesse suhtuda. Ma ei taha ju, et ka minu laps pahandustesse satuks.
3. Kuidas saada laps nii kaugele, et ta enne sõbranna juurde minekut, mängukoha muutmist ( näiteks läheb õuest mängimast sõbra juurde tuppa ) sellest mulle teada annaks ja ka kokkulepitud kellaajal koju tuleks. Kas sellises vanuses laps üldse on suuteline selliseid kokkuleppeid järgima?

Arst vastas:
dr Elen Kihl
Psühholoogilise Nõustamise Keskus SENSUS Tartu ja Pärnu osakonnad
Esimene küsimus tuleks adresseerida lastepsühhiaatrile.
2. Kui lapse mängukaaslased on poest varastanud, tuleks seda kindlasti arutada ja selgitada lapsele mis on varastamine ja miks see on halb. See, et laps mängib koos kellegagi, kes on midagi näpanud, ei tähenda veel tingimata seda, et ta ise peaks seda tegeme hakkama.
3. Seitsme aastane laps on üldiselt võimeline kokkulepetest kinni pidama. Kui ta seda ei tee, tuleks igal üksikul juhul eraldi uurida, mis seda tingis. Mõnikord satuvad lapsed mänguhoogu ja ei pane kellaaega tähele. Siis tuleks koos arutada, mis aitaks tal meelde tuletada, mida ta oli kokku leppinud. Samuti võiks soovitud käitumise eest last premeerida. See motiveeriks teda kokkuleppeid pidama. Kõik oma nõudmised tuleks hoolikalt läbi mõelda ja olla üsna järjekindel. Ühes-kahest vestlusest lapsega kindlasti ei piisa.