Tere! Kirjutan oma elukaaslase pärast. Tal on kasiinosõltuvus. Ta on selle endale ka lõpuks teadvustanud (selleni jõudmiseks läks mitu aastat). Iga päev elan pidevas hirmus, et ta helistab ja ütleb jälle, et ta on oma raha maha mänginud, et elu on läbi jne. Tihti on ta nii ärritunud, et tal tekib paanikahoog ja südame rütmihäired ja tuleb kiirabi välja kutsuda. Tal on olnud ka lühemaid perioode (paarist nädalast paari kuuni), mil ta justkui hakkaks selles tõvest üle saama, aga siis algab jälle kõik otsast peale. Asi ei ole veel nii kaugele läinud, et küsimus oleks rahas, me mõlemad teenime üpris korralikult, probleem on sõltuvuses, mis teda vaimselt ja närvide läbi ka kehaliselt hävitab.
Minu küsimused:
Kas kasiinosõltuvusest on üldse võimalik vabaneda? Kuidas adekvaatselt käituda ja mida öelda, kui inimene pöördub minu poole: aita mind palun!, võtame midagi koos ette!. Samas siis, kui ta on veidi toibunud, keeldub ta näiteks end psühhiaatri vastuvõtule kirja panemast. Ta ütleb, et võõras teda aidata ei saa, et ta peab ise oma mõtlemise paika saama.
Ma tahan teda aidata, ma armastan teda, ma tahan, et see põrgu ükskord läbi saaks. Samas olen ma sellest pingest nii väsinud, et olen hakanud ise meie kooselus destruktiivselt käituma, aga ma olen üsna kindel, et kui ma ta praegu maha jätaksin, siis ta endaga toime ei tuleks ja hävitaks end üsna kiiresti nii vaimselt, füüsiliselt kui materiaalselt. Tal ei ole muud perekonda peale minu.
Ette tänades!

Arst vastas:
dr Elen Kihl
Psühholoogilise Nõustamise Keskus SENSUS Tartu ja Pärnu osakonnad
Kasiinosõltuvus ehk patoloogiline hasartmängimine on tõsine psüühikahäire. Sõltuvust iseloomustab tugev tung minna mängima ning sellele tungile on raske vastu seista. See tung ei ole kogu aeg ühesuguse tugevusega ja on perioode, mil ta nagu kaoks ära. Tegelikkuses on see tung kogu aeg sõltuval inimesel olemas ning aktiveerub teatud mõtete, situatsioonide ja sündmuste kokkulangemisel. Nii võib tõepoolest juhtuda, et Teie elukaaslane ei käi mängimas mitmeid nädalaid. Nagu Te oma kogemusest teate, et tähenda see kaugeltki, et probleem on lahendatud.
Patoloogilist hasartmängimist on võimalik ravida. Kuid selle häire ravi on pikaajaline ja nõuab inimeselt endalt tugevat soovi sellest jagu saada. Ei ole olemas rohtu, mis vabastaks mängusõltuvusest. Raviks on pikaajaline psühhoteraapia ja lisaks rohud, mis aitavad vähendada ärrituvust, närvilisust ja depressiooni. Lähedased inimesed saavad kindlasti aidata, kuid nad ei asenda spetsialisti. Parim, mida Te saaksite oma elukaaslase heaks teha, on veenda teda pöörduma abi järele. Oleks hea, kui Te osaleksite ka ise raviprogrammis. Siis saate juba spetsialisti käest täpsemaid juhendeid, kuidas erinevates olukordades käituda ja mida teha. Spetsialistidest soovitan Liisi Grafi (tel 055 28 184, Tallinnas), Katri-Evelin Esop (tel 07 441 705, Tartus), Elen Kihl (tel 044 44 001, Pärnus).