Tere!
Olen 3a.ja 4k. poisi õnnetu ema ja minu mõistus on otsas.Poiss on viimasel ajal muutunud eriti kangeks,jonnakaks ja ära söönud meie kõikide närvid. Iga väikse asja peale mitte ei ütle, vaid lausa karjub vastu, nutab suure häälega ja mis kõige hullem : ütleb kõigile igal ajal ja igas kohas SIGA OLED (see on väljend vanema õe sõnavarast)
Lasteaias ta ei käi, hoiab teda vanaema. Mul on vanaemast kahju, sest hommikul kui ta tuleb ja ütleb rõõmsalt Oi,tere hommikust-sina juba üleval, vastab poiss Siga oled või lööb vanaema.Ta lööb ka mind.Ükskord andsin selle eest laksu vastu näppe-tema lõi mind jalaga. Oleme proovinud heaga rääkida ja seletada-ta saab aru küll.Räägib ise,et inimestele ei tohi siga ütelda ja et tema on hea poiss,aga sealsamas 10 minuti pärast vihastab millegi peale ja peksab jälle valimatult ettejääjaid ja sõimab seaks.Vanaema ütleb,et ei julge temaga jalutama ka minna, sest ükskord ta kukkus ja kui vana läks teda püsti aitama kõlas üle tänava tema lemmikväljend. Panime kodus seina peale mettssea pildi ja ütlesime,et metsanotsu viib su ära-abi ei midagi.Millest niisugune agressiivsus ja järjekindel jonnimine küll tuleb?Kas peaks vitsa majja tooma,kuigi tean et lüüa ma ei suudaks,aga no lihtsalt hirmuks.
Kiri sai pikk ja segane,aga oleksin väga tänulik mõne nõuande eest kuidas edasi toimida. Ette tänades.

Arst vastas:
dr Katri-Evelin Esop
Psühholoogilise Nõustamise Keskus SENSUS, Praktilise Psühholoogia Erakool SENSUS
Laste käitumist muudetakse psühhoteraapias kasutades erinevaid käitumuslikke kinnitusi- nii positiivseid kui negatiivseid. Samu tehnikaid õpetatakse ka lastevanematele, kes siis neid süstemaatiliselt kasutades lapse uut käitumist kodukeskkonnas kujundavad. Ebameeldivate sõnade kasutamise lõpetamiseks võib proovida paljusid asju: anda midagi head (näiteks ka lihtsalt kiita), kui teatud aja jooksul (ajaintervall määratakse enne kindlaks) pole laps halvasti öelnud, jäetakse ära midagi meeldivat (sõltub konkreetsest lapsest), kui laps halvasti on öelnud, karistatakse teda (tavaliselt on selleks nn. time out- näiteks pannakse laps nurka või mõneks ajaks oma tuppa), jne.jne. Vanematelt eeldab see suurt järjekindlust ja kindlasti omavahelist koostööd. Instruktsioone, mida jagatakse ja ka kinnitusi-kasristusi, peavad kõik pereliikmed kasutama ühtviisi ning neist ei tohi loobuda isegi siis, kui laps hakkab jonnima. Loomulikult on Teie laps ka nö. jonnimise eas, kus ta kasutab üsna edakualt Teie kulul meetodit tahan-karjun-saan. Osad ebameeldivad käitumised leevenduvad ka lapse vanemaks saades.