Tere! Olen sõltlane, tahan sellest väga vabaneda, püüan analüüsida oma lapsepõlve ja lugeda teemakohast kirjandust, tasapisi oskan näha olukordi, mis mind nö tsüklisse lükkavad, kuid üks asi on mul võimatu, ehk oskate anda nõu. Nimelt, teatud hetkel mu mõistus justkui lakkab töötamast st ta töötab küll, suudan enda tegusid isegi külmalt analüüsida, aga alla annan ikkagi. Miks ma ei suuda kiusatusele vastu seista? Pärast on nii vastik olla, aga see kordub ikka uuesti ja uuesti, tundub nagu poleks minu teha sellest sõltuvusest lahti saamine. Ma püüan oma elu muuta stressivabamaks, ma püüan tervislikult elada, aga on ju võimatu oma elu nii ilusaks muuta, et ühtki pinget ei tule, kui aga tuleb pinge, jään lõpuks ka oma sõltuvusele alla. Kas on mul ülde võimalik sellest sõltuvusest pääseda? Mida teha, kui tunnen, et ei suuda enam ilma alla andmata elada? Kuidas peatada see suur-suur pinge, mis kasvab selle hetkeni, mil annan alla? Huvitav on veel see, et kui sõltuvusele voli annan, suudan pärast jälle paar nädalakest suhteliselt kenasti elada, kui aga püüan võidelda, muutub olukord iga päevaga talumatuks, kuni ma enam vastu ei pea. Palun aidake! Kas ma olengi määratud hukule? Mida teha, et suudaksin elupingetest vabaneda ilma selle vastiku sõltuvuseta? Aitäh Teile!

Arst vastas:
dr Elen Kihl
Psühholoogilise Nõustamise Keskus SENSUS Tartu ja Pärnu osakonnad
Kas sõltuvusest on võimalik vabaneda? Vastus on jah ja ei. Sõltuvus on tõepoolest raske häire ja nagu Te kirjeldate, on sellega keeruline toime tulla. Põhimõtteliselt on võimalik joomisest (oletan, et Teil on alkoholsõltuvus) loobuda, kuid sõltuvusest päris vabaks saamine on küsitav. Arvatavasti peate leppima sellega, et Teist ei saa nn normaalset joojat. Peate loobuma täielikult või jooma edasi. Jooma ajab tung, mis aktiveerub teatud tingimustes. Kui tung on aktiveerunud, on sellele raske vastu panna. Pingelised olukorrad ja stress on tõesti sageli tsüklit vallandavateks teguriteks. Elu stressivabaks muuta on peaaegu võimatu. Siiski on võimalik treenida paremat stressitaluvust ja õppida efektiivsemaid stressiga toimetuleku viise. Samuti on olemas mõningaid tehnikaid, mis aitavad paremini tungi kontrollida. Sõltuvuse puhul on ka hulk ebafunktsionaalseid hoiakuid ja uskumusi, mis vajavad välja selgitamist ja korrigeerimist. Ka need uskumused soodustavad tungi avaldumist. Kahjuks ei ole ühtegi raviviisi, mis vabastaks sõltuvuset kerge vaevaga. Arvan, et Teie puhul võiks abiks olla psühhoteraapia, kus saaksite õppida konkreetseid tehnikaid, mis aitaks sõltuvusega hakkama saada.