Lp. hr Küünarpuu!
Lugesin eelmisi kirju ja Teie vastuseid. See äratas minus huvi ja mõtlesin, et äkki leian teie käest abi.
Minul on probleemiks peresuhted. Elan koos elukaaslasega juba 2 aastat. Ise olen 22, tema minust paar aastat vanem. Oleme temaga väga erinevad inimesed ja selles vist osa probleemist ka on. Eriti lööb see viimasel ajal välja. Minul on koos temaga palju plaane, mis tahan koos temaga teostada. Kuna olen noor, tahaksin koos temaga (mitte sõbrannadega!) vahest väljas käia: kinos, teatris jm. Aga tema teeb kõik mu plaanid maatasa ja vastuseks ütleb: ah, ma ei viitsi, see on ju nii igav. Kui ta töölt tuleb, siis peale seda ei viitsi ta enam midagi teha. Samas ei oska ta minu arvamusest lugu pidada, kui ma teisiti millesgi arvan, siis olen paha.
Meie tutvuse alguses oli ta hoopis teistsugune, temas on midagi nii muutunud.
Vahepeal olid meil ka rasked ajad: ta oli töötu paar kuud ja umbes aasta tagasi suri ta isa. Aga ma ei usu, et inimeses sellepärast nii suured muudatused võivad toimuda. Kui ma talle oma soovidest räägin, siis peale seda kisub alati midagi viltu ja jälle me tülitseme. Kõige hullem on see, et ta ei taha kuskil käia, ja ütlen ausalt, et elu on väga igavaks muutunud. Samas ei suuda ma teda ka jätta, sest armastan teda väga tugevasti.
Äkki oskate nõu mulle anda?
Teie vastust ootama jäädes
neiu pealinnast

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Inimeste erinevus ei ole mitte probleem vaid ressurss. Probleemiks muutub see vaid siis, kui sellest probleemina mõeldakse. See on üllatavalt laialt levinud mõtteviis, et ah, me oleme nii erinevad ja sellepärast me ei saa läbi... Kunagi ju kirjutati abielulahutuse standardvormelina lahutuse põhjuse reale: iseloomude erinevus või sobimatus. Inimesed sellisel juhul kahjuks ei osanud oma erinevusi enese kasuks tööle rakendada ja leida neist teineteist rikastavat ressusrssi.
Teie puhul ma näen, et pigem on ehk (rõhutan, ehk...) raskuseks see, et Teil on temaga palju plaane. See kõlab nii nagu Teie teeksite temaga plaane, milles temal juskui mingit osa ei oleks. Aga ikkagi -- mis on tema plaanid ja kavad? Olete Te ehk uurinud, mis plaanid temal on kui ta koju tuleb? Mis talle meeldiks teha või kuidas puhata pärast tööd? Mis on tema eelistused? Ärge nüüd kohe esimese vastusena väitke, et ta ei taha midagi muud kui diivanil vedeleda, telekat vaadata või lehte lugeda. Ja kui see nii on, siis mis tööd ta teeb? Kas tal on pärast tööd jäksi Teie väljamõeldud plaanide järgi ennast seada. Kas Te saaksite end tema plaanide järgi seada? Ja miks ei võiks Te mõnd asje teha koos sõbrannadega ja tema koos oma sõpradega? Ega kooselu pole ju ainult kooselu vaid koos elu (sõnamäng? aga sisuline), ja mitte ka koosolemise sundus. Ja kui kellelegi aina plaane esitatakse, siis on ju kuidagi tarvis enda eest seista. Mõnikord tuleb see vist tal rohmakalt välja. No siis kui ta ütleb, et see on nii igav. Aga kas Te teate, mis tema jaoks on huvitav? Kas Te olete oodanud, kui ta ise plaane tegema on hakanud? Kas Te olete tema plaane huvitavaks pidanud? Olete tema plaane heaks kiitnud?
Siin on tuhat ja üks küsimust millel ei ole vastust. Ei ole vastust ka vist sellel, kas töötaolek ja isa surm inimest muudavad. Selleks, et seda teada saada, peab olema kas veidi empaatiatundeline või ise selle läbi elama. Mida ma Teile kindlasti ei soovi. Aga huvitundmist oma kaaslase vastu küll. Mõtelge kasvõi nende küsimuste üle, mis siin ritta said. Ja nendest küsimustest sünnivad uued küsimused, mis vastust nõuavad ja millele vastamine omas mõttes või oma partnerilt kasvõi ääri-veeri küsides tekitab arusaamine temast ja tema eelistustest.
Häid küsimusi soovides,
HK