Tere
Olen 18a neiu ja tundub, et mul on siis depressioon. Umbes 3,5 kuud tagasi lõpetasin haiglas – üritasin endalt elu võtta, aga kahjuks ei õnnestunud. Vahepeal arvasin, et kõik on korras ja saan ise hakkama – psühholooge pole ma kunagi eriti sallinud. Kuid nüüd kui mul hakkasid juuksed massiliselt peast välja langema, ma enam magada ei saa ning olen viimased paar nädalad jubeda närvipinge all kokku kukkumas ja ükski arst ei oska muud põhjendust leida kui depressioon…siis arvan, et äkki ongi. Küsimus – kus seda ravida saab, kui kaua ravi kestab ning kui kallid on ravimid?
Tiina

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Näib, et asi on tõesti tõsine. Küllap see on väga tõsine depressioon.
Depressiooniravi peaks algama haiglas. Või vähemasti väga tiheda arstliku järelvalve all. Haiglas olek võib kesta kuni 25 päeva. Sellist ravikestust lubab haigekassa. Siis, kui haiglas on just Teile sobiv antidepressant ja/või muud ravimid välja timmitud, siis jätkub ravi kodustes tingimustes ehk siis Te jätkate oma elu nii nagu Te seda olete seni teinud: kas Te käite tööl või koolis või teete midagi muud. Depressiooniravi ei eelda, et Te peaksite kodus teki all lamama. See ei ole teistele nakkav ja külmetamine või tuuletõmbuse saamine asja hullemaks ei tee. Iseasi, kas Te oma depressiooni tõttu saate midagi tavaelulist ka teha. Pärast haiglat jätkub ravi antidepressantidega kuus kuni kaheksa kuud. Vähema raviga ei tule hästi välja. Tagasilanguse protsent lühemaaegse ravi puhul on liialt suur, et lühemaaegse ravimisega riskida. Peale selle, et Te antidepressante võtate, peaksite ka käima nende juures, keda Te hästi ei salli -- ehk siis psühholoogi juures, kes valdab psühhoteraapia oskusi. Ja see võib olla ka pikk, no nii umbes aasta.
Antidepressantide hinnad on väga erinevad. Neid on mitmeid isesorti rohtusid ja nendele kehtib ka soodushind. Raske öelda, mis ravim Teile kõige paremini sobib, aga peaks vist arvestama umbes 200 (või maksimum kuni kuuesaja -- sõltub ravimist) krooniga kuu kohta. Peale selle veel psühhoteraapia. Ravimine on üldse üks kallis lõbu olnud. Vanasõnagi ütleb, et tervis on kallis vara. Meie ajal rõhuga sõnale kallis, nii tuleks seda vist praegu lugeda.
Hoolimata sellest, mis see Teile praegu maksma läheb, seda tuleb maksta umbes siis aasta vältel. Arvutage kokku. Ja Teie elu peaks ju veel kestma umbkaudu 50 või 60 aastat. Ja kui Te selle kulutuse praegu teete, siis võib suure tõenäosusega loota, et need ülejäänud aastad on Teil paremad kui need viimased depressioonis veedetud aastad. Kas pole? Tasub ehk ära? Või mis Te arvate.
Ah jaa. See haigla, kuhu Te peaksite pöörduma on Tallinna Psühhiaatria haigla. Üsna kole nimi? Muud nime kahjuks pole sellele asutisele välja mõeldud. Pange palun end polikliiniklus mõne arsti juurde vastuvõtule kirja. Haiglasse saamise protseduur on selline, et Te käite kõigepealt polikliiniku arsti juures ja see suunab haiglasse. Või perearst. Tema saab ka vist Teid haiglasse suunata.
Tehke palun oma tervis korda.
HK