Tere.
Mina olen 24 a. vana, pool aastat tagasi mul pandi diagnoos paanikahäire. Häired (südameklop., õhupuudus, väsimus...) esinevad mul juba 3 aastat. Viimased pool aastat käisin psühhologi juures, kes kirjutas mulle Cipramili. Rääkisin talle küll oma muredest, aga tema poolt kuulsin ainult üldist juttu, ärge muretsege, sööge rohtu, läheb üle. Cipramili sõin pool aastat ja sellega lõpetasin, kuna häired esinevad tänapäevani. Püüdsin ise sellest üle saada, ei tulnud välja. See kõik väga segab mu elu, mul on 4 a. laps ja ma ei taha, et ta nägi mind koguaeg depressioonis. Kuidas sellest lahti saada, ei tea. Kas seda on üldse võimalik ravida lõpuni, või ma jään gi nii elama ja ootama, kuna see tekitab juurde veel mingeid haigusi.
Olga

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Kindlasti ei olnud see psühholoog, kelle juures Te käisite, sest psühholoogid ei kirjuta ravimeid. See oli ehk psühhiaater. Ja ma usun, et Cipramil on sellistel puhkudel üsna tavaline ravim ja peaks ka aitama.
Teisalt oleks ehk vaja tõesti ka psühholoogi abi. See tähendab paljudel puhkudel ei piisa ainult ravimi tarvitamisest vaid on vaja avada ka sellise ärevuse tagamaad ja varjatumad tähendused. Seda saab teha pikaajalise psühhoteraapia käigus.
Enamasti saab siiski sellistest ärevussesiunditest priiks ja inimesed elavad rahulikku ja head elu. Ometi on kõrgenenud ärevuse tasemega inimesed enam kalduvad elusündmusi ärevamaks interpreteerima kui madalama ärevuse tasemega inimesed. Selle tõttu võib neil põhjustada erutust ka selline sündmus, mida teine vähetähtsana käsitleb. Siit ka võib ju teha mingi oletuse, et nii nagu mõnel on veres suhkrutase kõrgem ja ta peab dieeti pidama (vähemasti suhkru osas), siis peaks kõrgema ärevusetasemega inimene oma elu võimalikult rahulikele rööbastele seadma. Niipalju kui see üldse tänapäevases maailmas võimalik on.
Niisiis. Psühhoterapeudi jutule! Eks?
Rahulikku meelt ja kannatlikkust soovides,
HK