Tere! Mul on 7 aastane tütar ja meil on kogu aeg lapsega tüli riietumise pärast. Me ei ela rikkalt ,ega ka vaeselt. Oleme ostnud riideid mis ikka moega ja ajaga kaasas käivad. Ostmisel oleme alati tema soovi arvestanud. Siis kantakse 2-3 nädalat ja kõik.Siis tekib jälle huvi igasuguseid hõlste selga toppida (kuigi riideid ostes vaatab kogu aeg kas on ikka firma ja mis firma).Väljanägemine nagu poolenisti mardisandil. Loomulikult ei lase ma teda niimoodi uksestki välja ja nii tekibki suur tüli nutu ja karjumisega. Olen proovinud ka heaga rääkida. Olen keelanud talle ka kommi ja jäätise raha ära,seoses tülidega. Nüüd olen tähele pannud, et ta on hakanud nagu kartma mind. Heameelega minu soovitatud riideid selga panna ei taha( ja vahepeal tükib ikka vastu ajama ja oma peale suruma,mõne asja suhtes olen ka ise järele andnud-vältides tülisid ja hommikust kiirust ). Mida küll teha või kuidas peaks temaga käituma ja rääkima? Äkki peaks hoopis psühholoogi poole pöörduma? Ta on küllalt kinnine ja naljalt isegi minule ei räägi oma probleemidest.
Ette tänades

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Laste areng toimub kuidagi perioodide kaupa. Rahulikumad perioodid vahelduvad aegadega, kus lapsed püüavad kõigiti oma iseseisvust rõhutada ja oma iseotsutamise õigusi laiendada. Ehk on ka Teie tütar praegu sellesse eluperioodi jõudnud, kus tal on tarvis maksu mis maksab enesele ja teistele kinnitada oma õigusi otsusi teha ja neid ka ellu viia. Teie tütre puhul on siin selleks "võitlusväljaks", mille kaudu oma iseseisvust tõestada, valitud siis riietumine. See on suhteliselt ohutu ja vähe tervist kahjustav ala. (Kui ta just talvel ei taha põlvikutega õue minna ja muid selliseid asju teha, mis tõesti tervist rikuvad). Aga mis kahju sellest ikka tulla saaks, kui tal lasta "mardisandina" välja minna? Kas ta teeb Teile kui vanemale häbi? Või kardate, et ta iseennda kuvandit kuidagi kahjustab? Mil viisil see ikka kedagi tõsiselt kahjustada saab, kui ta omal viisil riietuda tahaks? Kui te talle seda otsustamise osakest keelate, siis võib see viia palju tõsisemate asjadeni, mille kaudu tõestada, et ta ka inimene on ja midagi oma elus otsustada tohib. Mardisant või mitte, aga ta peaks saama ise kogeda, mis sobib, mis mitte selle kaudu, mida ta eakaaslased tema riietuse kohta ütlevad. Ega vanemate jutt selles valdkonnas ei ole enam ju arvaestatav. Eks ole me juba "lubjakad", vähemasti laste arvates, kes uutest trendidest ja moest midagi ei tea.
Kannatust ja leplikku meelt soovides,
HK