Tere,
Meil on 10 aastane poeg. Me elame väikeses linnas majas, mis asub suure pargi juures. Paar päeva tagasi juhtus mu lapsega selline asi, et mängides teistega seal pargis jäi ta pimeda peale. Äkki kuulsin õuest meeleheitlikku karjumist:"Emme, emme...". Jooksin välja, seal oli mu poeg, kes hüüdis mulle, et ei saa hingata. Nägin, et ta hingas enam-vähem rahilikult. Palusin tal rahulikuks jääda. Peale seda istus ta mul kaisus ja nuttis, et kartis nii väga. Lähemalt uurides sain teada, et ta oli unustanud ratta parki ja pidi üksi pimedasse parki tagasi minema ja oli väga kartnud ja siis oligi hakkanud raske hingata. Seletasin talle, et eks see tuligi sellest, et väga kartis ja südameke hakkas väga peksma ja siis tekibki selline tunne. Kas see nii ka oli, ei tea. Olen ise tundnud lapsena tohutult palju paanilist hirmu ja just sellist, et hingata ei saa. See hirm kummitab mind tänini. Nüüd kardan, et ka teda hakkab see hirm kummitama. Ise ta ei taha sellest rääkida. Suurele vennale ainult mainis, et midagi sellist juhtus. Eile jäi ta ka parki mängima aga tuli natuke varem koju ja ütles mulle, et tal tuli see "paha olek" jälle meelde. Kas ta ka muul ajal sellele mõtleb-ei tea!? Ma ei julge ka küsida. Lähemalt ta rääkida ei taha. Aidake palun meid, äkki on siiski parem, kui ma püüaks sellest rääkida. Oleks see kasuks või süvendaks see tema hirmu? Kuidas käituda? Loodan muidugi, et ta selle ajapikku unustab.
Lugupidamisega
murelik ema

Arst vastas:
dr Elen Kihl
Psühholoogilise Nõustamise Keskus SENSUS Tartu ja Pärnu osakonnad
See, kuidas Te lapsele asja selgitasite, on täiesti õige. Hirm on tõepoolest väga tugev emotsioon selles mõttes, et annab tugevaid kehalisi väljundeid: südamekloppimine, pingetunne, õhupuudustunne jms. Kui inimene kogeb selliseid sümptome seoses mingi konkreetse situatsiooniga, siis võib juhtuda, et sattudes järgmine kord kas samassevõi sarnasesse olukorda, tekib tal sarnane reaktsioon. Nii võib inimene hakata teatud olukordi vältima, pidades neid ohtlikuks. Lapsele tuleks seda mehhanismi kindlasti selgitada. Mõnikord on tegemist ja hirmuga hirmu enda ees st, et laps ei karda mitte pmedust, õue minekut või midagi veel, vaid kardab just seda, et äkki ta hakkab kartma ja siis tuleb jälle see "paha olek". Igal juhul soovitan ma lapse käest tundlikult uurida, mida ta mõtles, mida ta tundis, mida ta kardab ja miks. Samuti ei teeks paha konsulteerida mõne kliinilise psühholoogiga, et ennast kindlamalt tunda.