tere,
kas on olemas mingi mõistlik seletus sellele, et mu vanemad näevad igas asjas alati esimesena halba ja negatiivset? Olen 26 aastane, õnnelikult abielus, ka vanemad elavad kenasti koos ja probleeme pole, aga alati kui neile midagi uut või põnevat räägin (a la, et hakkame korteriremonti tegema või et sõidame reisule jne.), siis esimese reaktsioonina tuleb kohe mingi murelik/negatiivse alatooniga küsimus või fakt asja kohta. Miks nad ei oska rõõmu tunda ja seda jagada? Viimasel ajal on see nii häirivaks muutunud, et ma ei tahagi enam nendega midagi jagada, suhtlemine nendega on muutunud väsitavaks ja kurnavaks! Mida teha, kuidas olukorda muuta, kas üldse on võimalik muuta?
Mari

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
See on nii tavapärane! Vaadake ringi, kuulake raadiot, vaadake telekat või lugege lehti. Alati on nii, et niipea, kui mingi uus asi päevakorda tõuseb, tekkib esmalt kohe ärev-pessimistlik jorin -- ei tea, kas see ka midagi kasu toob ja kelle taskust raha tuleb ja kes selle arvel rikastub ja nii edasi ja nii edasi. Eesti rahvas on üsna konservatiivne kogukond ja parema meelega sõidaks puukodaratega vankril, elaks suitsutares, lörbiks kaerakilet ja ehitaks muudkui aga pisuhändasid, et võõrast varast matti võtta. Lugege Kivirähka!
Mis puutub Teie vanematesse, siis eakamad inimesed kipuvad kahtlevalt suhtuma igasugusesse uude asja nii oma elus kui oma laste elus. Ma usun, et kui Te räägite oma vanematele kas remonditegemisest või reisileminekust, siis tuleb neil alalhoidlike inimestena kindlasti pähe mõte, et mis see maksab ja kas Te ikka omadega välja tulete või ega Teiega nendel võõrastel maadel midagi halba ei juhtu -- lennukid kukkuvad alla peaaegu iga päev (viimait jälle üks lennuk, küll Hiina oma. aga ikkagi!). Peale selle tõuseb kiirete muutuste juhtudes inimeste ärevuse nivoo üha raskeneva kohanemisvõime tõttu.
Mida kauem inimesed elavad, seda raskem on neil kohaneda muutustega. Teie puhul veel see, et raske on kohaneda sageli oma laste täiskasvanuks saamisega. Kujutage ette, alles nad olid mähkmetes ja nüüd muudkui aga teevad igasuguseid asju! Aga kas nad ka küllalt ette mõtlevad ja asju kaaluvad ja neid asju õigesti ka teevad? See on kindlasti Teie vanemate jaoks üsna keeruline ära harjuda. Aga eks nad pika peale ka harju. Kuigi Te kirjutate, et asi läheb üha hullemaks. Äkki Te teete ka üha iseseisvamaid samme üha kiirenevas tempos? Äkki ei jõua nad Teie algatatud muutustega sammu pidada? Teine asi. Kui selline ärevuse nivoo ei alane, ehk oleks sobilik ka mõne psühhiaatriga konsulteerida? Võibolla esmalt kõnelda mõne arstiga, kes on spetsialiseerunud vanemaealiste probleemidele? Kui asi vajab meditsiinilist sekkumist, siis oleks selline arst kõige esmane valik.
Edu Teile,
HK