Tere! Kas te oskaksite anda konkreetsid nõuandeid käitumiseks äkilise iseloomuga inimesega? ta on mu isa ja ta on väga närviline. Ja ta ähvardab mind ja ema, et arvestagu me, et tal on äkiline iseloom. Justkui me peaksime lastkma tal vabalt võimutseda ja teha mis pähe tuleb. Ta on emale ja mulle ka füüsiliselt kallale tulnud. See,mis teda ärritab, on see, kui mina (olen üle 20) lähen välja mõne sõbrannaga, kes talle ei meeldi, kuigi mu tutvusringkonnas on kõik väga intelligentsed ja õppivad inimesed, väga korralike eluviisidega. tema arvates peaksime mina ja ema hommikust õhtuni kodus tööd tegema ilma puhkamata. Äkiliseks on läinud ta ka siis, kui ema istub korraks maha lehte lugema. Mida küll teha?

Arst vastas:
dr Elen Kihl
Psühholoogilise Nõustamise Keskus SENSUS Tartu ja Pärnu osakonnad
See ei ole vabandus, et keegi on äkilise loomuga ja kõik peavad seetõttu tema meele järele olema. Kui inimene ei ole haige (näiteks ajukahjustus vms), siis on ta võimeline oma käitumist kontrollima. Kas Teie isaga on võimalik teatud asjades juba eelnevalt kokku leppida, et need ei tuleks talle üllatusena ja tal oleks aega seedida. Samuti võiks isale selgitada (korduvalt kui vajadust on), et igal pereliikmel on oma kohustused ja ka oma õigused, näiteks õigus puhata, ja teistel pereliikmetel tuleb sellega leppida. Isale võiksite ka öelda, mida Te tunnete, kui ta teid ähvardab. Näiteks, ma olen väga kurb ja hirmul, kui sa minuga niimoodi räägid. Ja lõpuks, kellelgi ei ole õigust vägivallatseda ning äärmisel juhul võite te lihtsalt politseisse teatada, kui niisugune asi aset leiab. Kuna mul on vähe informatsiooni teie probleemi kohta, siis mõned nõuanded võivad tunduda teile ehk sobimatuna. Minu jutu idee on aga selles, et ärge laske ennast kamandada ja ähvardada ning jääge endale kindlaks.