Tere, olen Tartu tudeng ning pöördun Teie poole järgmise probleemiga. Olen vaevelnud depressiooni küüsis juba pea aasta aega ning see läheb aina hullemaks. Olen väsinud arstide, psühholoogide ja muude nõustajate vahel jooksmisest, sest siiani pole ma abi saanud. Mulle on pandud diagnoos raske depressioooni näol, lisaks on mul sagedased paanikahood ning igasugused hirmud ja foobiad. Kuid peale diagnooside pole ma mingit reaalset abi saanud, praegugi olen ma järjekorras ühe depressiooni spetsialisti juurde, kuid abivajajaid on nii palju, et lootust tema vastuvõtule saada on alles kuu aja pärast. Kõige imelikum on see, et ma pole läbinud veel ühtegi antidepressandi kuuri, kolmveerand aastat söötsid arstid mulle antidepressandi pähe Xanaxit sisse ning alles hiljuti sain ma teada, et tegu on rahustiga, millest ma tänaseks olen täielikku sõltuvusse jäänud. Perearst ei taha ja ei julge mulle antidepressanti välja kirjutada, psühholoog-nõustaja samuti mitte - nüüd ootan ma pääsu psühhiaatri juurde. Korra olen ma proovinud antidepressante võtta (perearst andis mulle prooviks kahe nädalase kuuri, tasuta, ilma retseptita), täpsemalt Cipramil ravimit, kuid sellest tekkis mul säärane tugev reaktsioon, et siiani on jube meenutada. Teadsin küll, et esimesel kahel nädalal võib esineda kõrvalnähte, kuid minul avaldusid nad eriti ekstreemsel ja jõulisel kombel (südamepahasus, kohutav nõrkus, peauimasus ja unetus - ei saanud voodist väljagi), et pidin juba pärast kolmandat päeva katki jätma, veel nädal pärast tablettide võtmist polnud söögiisu taastunud. Ehmatasin sellest nii ära, et rohkem pole julgenud proovida. Andke palun nõu, mida ma peaksin tegema või kelle poole pöörduma. Tean, et mind ei päästa enam miski muu kui antidepressandi kuur, kuid ma ei saaa neid võtta, sest mu organism reageerib nii ägedalt. Kas peaksin pöörduma erapsühholoogi poole (ma ei jõua lihtsalt riigi poolt pakutavat teenust psühhiaatri näol ära oodata), sest mu olukord ei parane vaid läheb aina halvemaks. Kas kõikidel antidepressantidel on nii tugevad kõrvalnähud, mul pole kunagi ühegi medikamendi suhtes säärast reaktsiooni tekkinud, mul pole isegi mitte allergiat ühegi ravimi vastu olnud. Kas võis asi seisneda selles, et võtsin antidepressante koos rahustiga? Oleksin väga tämulik Teie abi eest, sest olen alla jäämas selles võitluses, ma olen tüdinud ja väsinud nendest tagasilöökidest ning tõsiasjas, et kusilt mingit abi pole saanud.

Arst vastas:
dr Elen Kihl
Psühholoogilise Nõustamise Keskus SENSUS Tartu ja Pärnu osakonnad
Mul on väga kahju, et Te pole oma probleemiga abi saanud ja depressioon ei ole vähenenud. Depressioon on väga keeruline ja kompleksne häire. Samuti pole depressiooni ravi lihtne. Kõige sobivamaks spetsialistiks depressiooni puhul on siiski psühhiaater. Soovitan Teil leida vahendid ja pöörduda dr. Järve või dr. Toomla poole, kes võtavad vastu Psühholoogilise Nõustamise Keskuses SENSUS. Nad mõlemad on suurte kogemustega arstid ning töötavad ka psühhiaatriahaiglas ja vajadusel on Teil võimalik saada haiglaravi.