Minu mure on "võõras" mure st sain ühe hea tuttava (naisterahva) pihtimuse osaliseks. Muidu ülimalt rõõmsameelne inimene ühel ootamatul hetkel muutus keset rõõmsat vestlust kurvaks ja ütles, et tal oleks vaja rääkida. Rääkisime. Tema põhiliselt rääkis ja oma minevikust. Nagu lõik filmist, tundus. Lühidalt - ema tal läks isast lahku, hakkas teise mehega koos elama. Mees oli alkohililembeline. Kui jõi, siis peksis. Emal tekkisid psüühikaprobleemid (hakkas kummalisi asju tegema), viibis ka haiglas seetõttu. Lõpuks ema suri, tüdruk arvab, et ta ise sooviski oma surma. Mõtlesin, et sellega lugu piirdubki, et valus elamus, aga ei. Võõrasisa peksis ema äraolekutel ka tüdrukut. Ja mis veel hullem, ainult peksmisega asi ei piirdunud, vaid asi arenes seksuaalse vägivallani. Mis ja kuidas täpselt, ei tahtnud uurida, arvasin, et parem jäägu asjatundjate teha. Tüdruk oli sel ajal 13-14. Ütleb, et ta ei mõtle sündmuste peale eriti, vahel ainult tuleb meelde ja tekitab masendust. Ja seksuaalelu on tema jaoks (ütleb, et juhtunu pärast) siiani mõttetu "nühkimine" (tänaseks ta on 25). Ütleb, et professionaalset abi ei ole otsinud ja ei tahakski, et ei taha meelde tuletada. Enamus ajast see tal õnnestuvat ka ja nagu ütesin, eemalt vaadates annab rõõmsamat inimest otsida. Ja et juhtunust on rääkinud vaid paarile iniemsele. Samas, kui ütlesin, et siiski võiks abi otsida, et professionaal oskab aidata (kasväi näiteks seksoloog) ja enda sisse kogumine on raske, oli nõus. Ja oli nõus minemagi, kui teda aitan. Ja kaasa tulen. Lubasin talle. Olen nüüd uurinud võimalusi ja küsingi Teilt kui spetsialistilt - mida peaksin tegema. Kas üldse peaksin nö toppima nina sinna (samas, ta võib ju nüüd minu abile loota) ja kui, siis kuhu peaksin ta viima? Kuhu vastuvõtu aja leppima? Tegu ei ole nö rikka inimesega, seega, kui öelda, et vastuvõtt maksab 200 kr ja vaja sul käia mitu korda, siis ta arvatavasti ei lähe. Kas on võimalik sellistel puhkudel ka tasuta abi saada?
Tänan Teid ette.

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Kui Te olete juba sellesse haaratud, on liiga hilja küsida, kas peaks oma nina sinna toppima, nagu Te ütlete. Ja kui ta on nõus minema, siis tuleb minna. Teine asi on see, et sellise probleemiga tegelemine võtab küllalt palju aega. Ja paarist korrast siin kindlasti ei piisa. Pikaajalist psühhoteraapiat meie (pool)riigitoetuslik meditsiin nii väga ei kipu toetama. Ja järjekorrad on küllalt pikad. Ma katsun uurida, mis teha annab. Kirjutage mulle meiliaadressil abx@hot.ee ja arutame seda asja.
H.Küünarpuu