Tere! Mul turgatas kòiki neid muresid ja probleeme lugedes pähe üks selline vòibolla lihtsam küsimus: nimelt on mulle jäänud mulje, et psühholoogi poole pöörduvatest inimestest on n 95% naisterahvad. (Vähemalt tundub see nii.) Millest see vòiks olla tingitud? Kas on meestel vähem probleeme vòi on nad miskitmoodi ükskòiksemad?
Naine (jälle)

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Psühholoogi poole pöörduvatest inimestest on tõepoolest suurem osa naised. Kas see protsent on just 95, ei oske öelda. Aga ma olen täheldanud, et see on juba pikema aja vältel muutunud -- üha enam mehi pöördub oma probleemidega psühhoterapeutide poole.
Miks see nii on? Sellel on kindlasti väga palju erisuguseid põhjuseid. Üks põhjusi on siin kindlasti traditsiooniliste soorollidega kaasas käiv stereotüüp -- mehed peavad ise oma probleemidega hakkama saama. Ja mees ei virise! Kannatab ja kasvõi kukub jalalt enne kui arsti/psühholoogi või mõne muu tervise (kas kehalise või vaimse) toetamisega tegelevat tegelast külastab. Seda traditsioonilist vaadet kasvatatakse meile maast madalast külge. Meenutage, kui poiss millegagi endale haiget teeb, mis talle vanemad ütlevad? Aga kui tüdruk? Eks ole: mis mees sa oled, kui saa nutad, öeldakse poisile ja tüdrukut lohutatakse, silitatakse, võetakse sülle ja kuivatatakse pisarad. Ebaõiglane, kas pole? Nii õpivad mehed oma hädasid ja muresid alla suruma ja ise hakkama saama. Kuigi nad kannatavad samavõrd kui naised. Ainult et eelarvamused ei luba neil seda endale tunnistada. Ja nii nad pikkamööda harjuvadki mõtlema, et nad on siis kanged sellid, kui kõike välja taluvad. Ja seetõttu ongi nende eluiga naisete omast lühem. Et nad ei saa oma muresid ja raskusi endast välja kõnelda, nagu naised seda teevad. Sest naistele on see lubatud, meestele mitte. Kui veel mõelda sellele, et laste, ja ka poisslaste, peamiseks kasvatajateks on emad, kes ise teavad, kui vajalik on oma murede ja raskuste väljaelamine, siis tekib küsimus, miks nad seda oma poegadele ei õpeta. Et neil elus kergem oleks ja nad kauem elaksid? Selliste kultuuriliste stereotüüpide murdmine on raske. Meeste maailmas ei kõnelda oma hinge vaevadest. Enamasti. On ka erandeid, ja üha suuremal määral.
Peale selle valitseb mõtlemist veel terve hulk igasuguseid eelarvamusi meeste ja naiste kohta, mis nende endi käitumist juhivad ja mõjutavad. Näiteks valitseb eelarvamus, et naised on meestest introspektiivsemad -- s.t. nad mõtlevad enam omaenda üle kui mehed. See on jällegi üks eelarvamustest, mis määrab inimeste käitumist. Kuidas? Lihtsalt. Kui naised räägivad omaenda asjadest kellegagi, siis on see okei, seda toetatakse ja kõneldakse kaasa. Sest naised on sedasorti, kes oma asjade üle mõtlevad. Kui seda teeb mõni mees, siis sellesse suhtutakse sageli mõnesuguse võõristusega, kui teda otse naiselikkuses ei süüdistata. Ja selle tulemuseks ongi see, et naised saavad enam oma eluasjade üle kõnelda kui mehed.
Teine uskumus, mis samal määral takistab meestel endast ja oma elu asjadest kõnelemist on käsitlus, et mehed on kinnised ja endasse tõmbunud ja vähem verbaalsed kui naised. Tühja nad on! See on jällegi mingi eelarvamus, mis paljudel kordadel sunnib mehi käituma vastavalt ettekirjutatud (tõsi, mitte kuhugi kirjapandud) ootustele. Kuigi nad tahaksid olla teistmoodi, siis kui nad oleksid teistmoodi, võidaks neid sildistada "naiselikeks". Sest avatud olemine ja jutukaks olemine ei sobi ettekujutusega mehelikust mehest. Ja kes meestest tahaks end lasta naiselikuks pidada. Aga jällegi, need sildid "naiselik" ja "mehelik" on meie endi konstrueeritud tähendustekogumid, mis takistavad meil väljumast nende tähenduste poolt ettekirjutatud raamidest ja olemast vabalt just niisugused, nagu me tahaksime olla.
Ja nõnda edasi. Mõtelge ise edasi, eks?
Harri Küünarpuu