Tere
Kasvatan üksi 1,6 a. last. Lahku läksin mehest, kui laps oli 1,4 a. Nüüd viib mees lapse igal nädalal mõneks päevaks enda juurde. Olen sellega nõus. Öelge palun, kas selline ema-isa vahet käimine või lapse psüühikale mõjuda halvasti? Isa ütleb küll, et laps on tema juures rahulik, aga minu juurde tulles on rahutu, tahab kogu aeg süles olla. Muidu on aga rõõmus, nii et ma ei teagi, kas mul üldse on põhjust muretseda.
Tänan!

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Sellele küsimusele ei saa küll ühest ja kindlat vastust anda. Kindlasti on kasulik lapsele säilitada kontakt mõlema vanemaga ka pärast lahutust. Te näite sellega erinevat paljudest ja paljudest naistest, kes oma raskete tunnete tõttu, mis lahutus kaasa toob, keelavad ära läinud partnerile üheise lapsega suhtlemise. Teil on tõesti mõistlik hoiak selles suhtes. Teisalt muidugi, lapse, eriti nii väikese, kohanemisvõime ei ole nii hea ja ta ei saa veel päris selgelt aru, miks ta on kord siin, kord seal. Selles eas ei ole veel lapsel kujunenud sellist sisemist arusaamist, et kuigi hetkel olen ma isa juures ja ema ei ole siin, siis ma varsti olen tagasi ema juures ja kohtun temaga peagi. Ja vastupidi: et praegu olen ma emaga ja isa on kuskil kaugel olemas ja ma kohtun temaga varsti. Sellises eas laps elab iga reaalse inimesega lahkumist üle kui selle inimese lõplikku kaotust ja küllap sellepärast käitubki ta isa juurest tulles sellisel viisil, et otsib kindlustunnet füüsilisest lähedusest Teiega. Ja küllap ta ka isa juures on esimesed hetked samasugune. See läheb, nagu Te kirjutate, mõne aja pärast üle ja ta lülitub jällegi reaalsetesse suhetesse sellega, kellega ta koos on. Tegelikult on kasulik, kui lapsel oleks olemas püsiv suhteobjekt, kellega ta pidevalt koos on ja kellest kujuneb tema sisemise maailma tugitelg. Samas jällegi on tal ju vaja ka kindlasti olla koos oma teise vanemaga. See on omamoodi keeruline olukord. Kas Te saate mõnikord korraldada nii, et te olete mõlemad lapsega koos? Ja kui siis isa ära läheb, vaataks, kas ta käitub teisiti. Nõnda üle ukse käest kätte andmine on äkki pisut järsk üleminek. Kui te mõlemad oleksite mõnda aega koos ja siis üks läheb lapsega oma koju ja tagasi tulles samuti veedaksite mõne aja koos, äkki siis läheks üleminek kuidagi sujuvamalt? Nojah, ega see vist hea ei ole, kui laps kaks korda nädalas justkui kaotaks kord ühe vanema ja siis jälle teise. See võib ju kuidagi tekitada tunde, et miski siis maailmas ei ole püsiv ja iga kord kui keegi ära läheb, ka kõige lühemaks ajaks (näiteks viieks minutiks kõrvalmaja poodi), siis võib tal varasema kogemuse tõttu tekkida hirm kaotada oma vanem lõplikult. Tuli pisut segane jutt välja. Analüütikutel on see asi päris hästi läbi töötatud, aga väga keerulises sõnastusas ja seda lihtsalt ja arusaadavalt ümber jutustada on pisut raske, nagu Te juba aru saite. Aga jällegi, lapsel on ja vaja ka suhet teise vanemaga.
Kannatust ja pikka meelt soovides,
Harri Küünarpuu