Mul on kodus abikaasaga suhtlemisel väga suured probleemid.Me ei suuda enam rahulikult rääkida.Mitu kuud olen kannatanud, et stress mööda läheks, aga nüüd tunnen, et mingi piir minus on ületatud, lahendust pole ja ei tea mis edasi saab. Oleme 11 a. abielus, ühiseid lapsi meil ei ole, minu tütar eelmisest abielust(olen 40)elab Tartus koos mehe ja väikese pojaga.Olen muidu rahulik ja vaikse loomuga, nüüd ei tea.Tavaliselt me abikaasaga ei tülitse, aga peale iga ütlemist kogun ennast kaks nädalat, et kokku võtta ja edasi elada.
Tülide põhjused:nimelt on mu abikaasa kogu aeg arvuti taga, kas jututubades ja suhtleb teistega meili teel(tavaliselt öösel).Õhtul ta peale tööd magab õhtu otsa, öösel on internet, must kohv ja suits. Tööle läheme(töötame ühes kohas)siis vahel pole ta üldse maganud.Viimane kuu oli ta raskelt bronhiidis ja ma tundsin tõsist hirmu ta pärast, kusjuures ta muigas minu üle.nüüd ma kas nutan tunnen suurt viha ja ärevust mis saab.Nutta ma ka enam ei tohi, siislubas ära lahutada.Mulle ei meeldi see internetisuhtlus juhtusin ühte teksti lugema, kus öeldakse teineisele igasuguseid romantilisi asju.Mulle ütles ta seletuseks, et see on mäng.nüüd ei tohi ma isegi seal toas olla, kus tema, et ma nuhin ta järele, tegelikult see pole nii.Tegelikult on kõike nii valus pealt vaadata.hakkasin iga hommiku jooksmas käima ja trennis 2 korda nädalas, et pingest vabaneda ei midagi.Nüüd olen 7 kg maha vötnud (olen kogu aeg normaalkaalus olnud).Tööl olla on raske, keskenduda ei saa.Tahaks nii väga koju, samas ei tea mis täna saab.Ta ei kannata mind enam.Ei tea ka kuhu pöörduda.Olen juba kõike asju mõelnud kuidas kriisist välja tulla......

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Teie seisund, mida Te oma kirjas esitate, tekitab tõsist muret. Kaalust mahavõtmine (kui see nüüd just Teie intensiivsest kehalisest koormusest ei tulene), keskendumisraskused ja ärevus ning meeleolulangus viitavad küllalt kaugele arenenud depressiivsele seisundile. Selles ma päris kindel olla ei saa, aga Teie kirjeldus siiski sunnib niisugusele järeldusele. Seetõttu soovitaksin Teil pöörduda psühhiaatri poole, kes saaks Teie seisundit vahetult hinnata ja otsustada, kas Te vajate ravi antidepressantidega. Muidugi, see ei lahenda Teie probleeme, aga võiks kergendada Teie seisundit sedavõrd, et Te saaksite hakata mõtlema, mil viisil oma raskusi lahendada.
Teie mehe toimetamised jututubades on ehk üks omapärane (mitte siiski harva esinev) reaalsete (suhte?)probleemide eest kõrvalehoidmise viis. Sageli võib juhtuda, et inimesed, kes on enam sissepoole pööratud ja kel on raskusi reaalsete suhetega, proovivad leida väljapääsu jututubade anonüümsetest vestlustest. Seal võib end esitada kellena tahes. Arglikud ja häbelikud inimesed võtavad endale aliased, mis võimaldavad end esitada julgete, vabade ja ebakonventsionaalsetena. Ja käituda jututubades sellistena. See annab neile julguse välja öelda asju, väljendada tundeid või olla selline, kes nad vahetus suhtlemises kunagi ei julgeks olla. See on omamoodi põnev mäng ja tekitab tundeid, mida reaalses elus võib neil olla raske kogeda. Sellises "virtuaalses realsuses" elamine võib muutuda reaalses maailmas elamise asenduseks. Ja loomulikult kannatavad reaalsed suhted, reaalses maailmas toimetulemise võime ja suutlikkus. Kas Te saaksite mõnest teisest arvutist minna samasse jututuppa ja proovida oma mehega seal kokku saada? Kui teil omavahel reaalses suhtluses jutt kipub minema tüliks, siis äkki te suudate seal omavahel vabamlt rääkida? Või meili teel? Mõnedel inimestel tuleb kirjutamine paremini välja kui rääkimine. Kirjutades julgetakse öelda asju, mida suusõnal on raske väljendada.
Aga muidugi soovitaksin Teil koos abikaasaga pöörduda ka mõne pereterapeudi poole, kes aitaks teil kahel leida võimalus ka reaalses maailmas kõnelda nii, et vestlus tuleks välja konstruktiivsem kui seni.
Jõudu,
H.Küünarpuu