Olen 36-aastane nelja lapse ema ja tunnen end olevat kaassõltlane oma ja mehe emast. Kuna meie majanduslik olukord pole kiita, saame aeg-ajalt vanemailt mõningast majanduslikku abi, sest mõlemal emal on kõrgepalgaline töökoht. Abi saamisega kaasnevad aga iseenesestmõistetavad ja ka etteteatamata vastuteenete palved. Need võivad tulla igal võimalikul ja võimatul ajal. Ka on meil kohustus olla vaimustatud kõigist võimalustest, mis võiksid meie maj. olukorda parandada, lisatöödest, mis paljude laste ja oma väikesepalgaliste tööde kõrvalt oleks väsitav, oleme niigi väsinud olemasolevaist töödest, mis nõuavad energiat, aga paraku ei too palju sisse. Ka on meil kohustus abistada igal hetkel maa- ja metsatööde l(seda mitte 50, vaid enama km. kaugusel oleval maal). Iseenesest ei ole meil abistamise kui sellise vastu midagi, koormavaks on muutunud igal juhul iga asjaga igal ajal nõus olemine, ka püütakse meile anda nõu isiklikus(isegi laste saamise, õieti mittesaamise osas)elus, mida süüa, kuidas kokku hoida, kuidas kodu kujundada, kellega suhelda jne. Palun andke nõu, kuidas enda seisukohti viisakalt esitada ja vanemaid abistades mitte oma plaane ja vajadusi jalge alla tallata. Tänades, Riina.

Arst vastas:
dr Elen Kihl
Psühholoogilise Nõustamise Keskus SENSUS Tartu ja Pärnu osakonnad
Teie probleem on igati arusaadav. Vanemad arvavad sageli, et teavad paremini, kuidas õigesti elada, käituda ja üldse olla. Lähedaste inimeste puhul on loomulik , et üksteist aidatakse ja toetatakse ning see ei tähenda, et peaksite vanemaid selle eest teenima ja oma pere vajadusi alla suruma. Oluline on oma soovid ja vajadused selgesti välja öelda. Mõnikord me eeldame, et teine inimene peaks ise asjadest aru saama ja seetõttu ei väljenda ennast küllalt selgelt ja arusaadavalt. Kehtestava suhtlemise tähtis nõue on nii iseenda kui teise vajaduste ja soovide arvestamine. Nii võibki proovida öelda. Näiteks: "Ma saan aru, et teil on palju tööd tarvis teha ja te ootate meid appi, kuid seekord on meil teised plaanid." Alguses on see kindlasti raske, kuid kui olete järjekindlad, harjuvad ka vanemad sellega, et peale nende aitamise on teil ka oma tegemised. Kui on võimalik, konsulteerige psühholoogiga. Siis saaksite arutada juba konkreetseid situatsioone ja neid kasvõi läbi mängida. Usun, et tunneksite end siis kindlamalt.