Tere!
Ei tea enam, kuidas käituda. Laps saab sel kuul 3-aastaseks ja läks selle aasta märtsist lasteaeda. Esimesed 2 päeva läks ideaalselt. Kui olin aias koos lapsega 1h olnud, siis jäi sinna üksinda ilma nututa ja pärast ei tantnud enam ära tulla. Kuid siis tekkis vastulöök. Nüüd pole enam nõus üldse minema aeda ja kui lähebki, siis ainult koos minuga (emaga). Ei ole nõus seal pissima ega lõunat sööma ja magama ka mitte. Kannatab nii kaua ära, kuni koju jõuame ja siis alles pissib. Kui küsin, miks ta ei taha minna lasteaeda, siis tulevad igasugused vastused. Kardab tüdrukuid, poisse, üht kasvatajat, kardab, et ema ei tule järgi, igav on aias jne. Olen kõike proovinud. Lugenud raamatut, kuidas toimida, rääkinud pidevalt kasvatajatega ja nii tegutsenud. Seletanud lapsele selgelt, et emme tuleb alati järgi ja rahustanud ja rääkinud ja rääkinud, aga miski ei aita. Arvan, et äkki kardab, et jäetakse maha. Issi töötab Soomes ja on 10 päeva tööl ja 3 päeva kodus. Issit igatseb väga. Kogu aeg räägib, et tahab issit koju ja kui issi ütleb, et toob auto, siis poja ei taha seda, tahab ainult et issi koju jääks. Varem hoidis vanaema ja mingit probleemi polnud. Läksin ära ja tegi ilusti tsauu ja asi korras, aga nüüd, kui aias hakkas käima, ei jää enam kellegagi. Kisab hüsteeriliselt ja paneb end riide, et ainult kaasa saada. Nagu takjas küljes. Millest selline hirm? Ei tea enam, kuidas last aidata hirmust üle, et vanemad ei jäta teda maha. Rääkinud, miks issi peab tööl käima ja igaühel oma kohustused, aga ei aita. Lasteaeda ta enam ei jää. Koos minuga võib seal olla mõned tunnid, siis tahab koju ära minna. Nii kui mainin, et emme läheb käib ära ja varsti tagasi, kohe nutt lahti. Kas peaks kusagil psühholoogi juures lapsega käima hakkama? Kus Tartus saaks minna arsti juurde? Isa töölt ära tulla ei saa, et kodus olla. Kas minu lapsest sis ei saagi lasteaialast? Mida teha? Kasvatajad ka nõutud.

Arst vastas:
Tõnu Ots
dr Tõnu Ots
Psühholoog
Laps on maailmas elanud väga vähe ja aja kulg on talle hoopis teisiti tajutav kui meile. On üks lapse võõrandumise rusikareegel: alla aasta vanune laps (tegelikult tema alateadvus) tunneb ennast hüljatuna, kui ta pole saanud olla tajude kontaktis (nägemine, kuulmine, lõhn, puudutus) emaga (aga ka isaga, vanaemaga...) vähemalt korra tunnis, kuni 2- aastane laps vähemalt korra 2 tunni jooksul, kuni 3-aastane laps vähemalt korra 3 tunni jooksul jne. Psühholoogia ei tea veel, mis nimelt läheb ajus „katki“ kui laps „võõrandub“, kuid selle ilmingud on meile tuttavad – hirm, paanika, hüsteeria, agressiivsus; aga ka ükskõiksus, hoolimatus, kapseldumine, „sotsiaalne autism“. Väikelaps areneb emotsionaalselt lähisuhte tingimustes (pere, ema) ja emotsionaalne areng aeglustub, kui lapse suhtlemismaailmas prevaleerivad nii ajas kui suhtlemises vaid kaug- ja kaudsuhted (lasteaed, kool, tänav, TV). Poistes on see probleem teravamalt tuntav kui tütarlastes.
Mina näen lasteaias ikkagi veel vaid ühiskonna ühe sotsiaalse arenguetapi paratamatust ja loodan, et kunagi saavad perekonnad oma lapsed taas varasotsialiseerimise küüsist tagasi. Massikasvatusega mammutlasteaiad on kuulunud ikka totalitaarsesse ühiskonda ja paljudes humaanse kasvatussüsteemiga riikides neid sellisel kujul, nagu meil, ei olegi. Kuid seni tuleb sellega leppida ja võimalikult vähe lapse arengurahu rikkuda.
Parim on vist lapse järk-järguline kohandamine lasteaiaga. See tähendab, et laps peab tundma, et ema on lähedal ka lasteaias. Nii peab esimestel lasteaiapäevadel ka olema. Teisel-kolmandal päeval käib ema „korraks tunnikese ära“, edasi juba kaks tunnikest, siis kolm jne. Kuni lapses tekib turvaline arusaam, et lasteaias käiaksegi koos emmedega, aga need käivad vahepeal natukeseks ära. Olen sellist adapteerimist katsetanud nii lasteaia laste kui 1. klassi astujate puhul ja suutnud vältida seda ülaltoodud kirjas kirjeldatud lasteaia või koolistressi.
Lasteaiaga kohanematute ja jõuga kohandatud (taltsutatud) laste psüühika- ja käitumishäiretega nende hilisemas elus olen nõustajana palju kokku puutunud ja sunnitud tunnistama, et nüüd on tegemist juba ümberkasvatamisega, kuigi seda pedagoogilist praaki oleks võimalik olnud õigel ajal vältida, kuigi päris kalli hinnaga. Ma ise usun, et vähemalt veerand 4-aastastest lastest polegi suutelised midagi ohvriks toomata lasteaiaga kohanema, nooremate hulgas veelgi rohkem, vanemate osas veidi vähem. Koolisüsteemis on kasutusel psühholoogiline määratlus „kooliküpsus“. Mingist „lasteaiaküpsusest“ ei räägita, aga see peaks olema iga pere vastutuse küsimus selle olemuse äratundmine oma lapses.