Kuidas käituda tugevate suitsiidimõtetega inimesega? Midagi koledat toimub minu hea tuttavaga-mees,50-aastane.Tal on aastaid esinenud sellelaadseid mõtteid, kuid nüüd, kus ta kaotas töö ja ka elukoha, on tal enesetapumõtted pidevad ja ta on oma mõtetes väga kinni. Psühhiaatri juurde keeldub kategooriliselt minemast, mingeid alternatiive ei näe. Ei taha teisi võimalusi elus edasi minna üldse jutuks võttagi. Nüüd on tal plaanis järgmisel nädalal endaga lõpp teha... miks järgmisel nädalal? Aga seetõttu, et ta tegi anatoomikumiga lepingu ja järgmisel nädalal tuleb kinnitatud leping... Mida teha? Minu närvid ei pea enam vastu, kuigi püüan asjasse väliselt rahulikult suhtuda. Aga minu jutt ei loe midagi... Mis paneks sellise inimese ümber mõtlema, kui üldse? Ja kui suur on võimalus et selline inimene siiski endaga midagi teha võiks?

Arst vastas:
Tõnu Ots
dr Tõnu Ots
Psühholoog
Sellise inimese puhul on tegemist maniakaalse sundmõttega ja ravi peaks kuuluma psühhiaatria valdkonda. Aga kui ta ise ravist keeldub, saab nõustada ainult teda ümbritsevaid inimesi.
Suur osa neist, kes enesetapust pidevalt räägivad, seda tegelikult ei tee. Tunduvalt sagedasem on see, et inimese enesetapp on meile ootamatu, kuigi tema depressiivset meeleseisundit nägime küll. Nii viivad nad oma lahkumise põhjuste saladuse enesega kaasa. Kuid Teie tuttava puhul jääb see ikkagi pelgaks lootuseks.
Põhjustes sorimine on tagantjärgi tarkus, kuid põhjused on ju olud, mida ainsana saab muuta tagajärgede nimel. Kui tajutakse, et põhjust elust lahkuda enam ei ole, siis ära ei minda.
Enesetappude põhjusi teab psühholoogia palju. Mina puutun konsultatsioonides kokku nendega, kellel see katseks on jäänudki ja nende puhul võimalik reaalsetest põhjustest rääkida.
Kahjuks on enesetappu üritanute seas selliseid, kellel tõepoolest pole enam järel midagi, mille nimel elus püsimiseks pidevalt piinelda. Kui saatus on inimeselt võtnud tema kodu, tema vara, tema pere, tema tervise, tema väärikuse ja kõige selle tagasivõitmiseks pole lihtsalt võimalusi ega jõudu, annab inimene alla ja tahab ära minna. Nii lahkuvad elust peamiselt naised. Nemad tajuvad teravamalt olemas olemise võimatust ning on elamises pettunud. Ja leides lehest mõne minu sedalaadi probleemidega patsiendi surmakuulutuse, mõtlen päris tõsiselt eutanaasiale.
Mehed püüavad elust lahkuda pigem sel põhjusel, et on iseendas pettunud, kui nende enesehinnang on langenud alla eksistentsiks vajaliku kriitilise piiri. Mees toetub oma enesehinnangus kolmele mehelikkuse toele. Esiteks. Maskuliinsus, mehelikkuse ja seksuaalse potentsiaali tunnetamine. Väga paljudele meestele on keskea kriisi olemuseks enesehinnangulise seksuaalse potentsiaali problemaatika. Teiseks. Mehele on tähtis oma hierarhilise ja dominantse rolli tunnetamine. Rahvakeeli pole see midagi muud kui oma saavutatud rolli tähtsus. Jälle ütleb minu kogemus nõustajana, et mehed langevad alaväärsusse ja abitusse kogedes halvustamist, häbistamist, alandamist, oma positsioonilt tõrjumist. Kolmandal kohal on mehele tähtis tema koht ja seisund laiemas sotsiaalse mehelikkuse plaanis – tema elukutse või harrastuse prestiiž ja nendest loobumise sund.
Need on kolm probleemidepundart, mis mehi kõige rohkem psühhoterapeudilt abi otsima on ajanud. Ehk veidi lihtsustatumalt – impotentsi probleemid; oma tähtsuse kaotamise probleemid peres, sõpruskonnas, töösuhetes; ning töökoha ja palga kaotamine, seaduserikkumisest põhjustatud karistuse mõju. Need toovad kaasa alaväärsuse, abituse, enesehaletsuse ning on väga võimsad mehe eneseväärikust ründavad seisundid. Kui mees kogeb ühte neist probleemidest, leiab ta lahenduse ülejäänud kahe võimendamises: impotentsuse teadvustanud mees muutub „töönarkomaaniks“, hakkab aktiivsemalt pühenduma perekonna tegemistesse. Kui ta abielu talle soovimatult puruneb, kompenseerib ta oma enesehinnangulist väärtust tööga, harrastustega või loob uusi „unustada aitavaid puhversuhteid“ naistega. Töö, palga ja koos sellega sotsiaalse kindluse kaotanud mees põgeneb abitustunde eest „heaolu teesklusse“ pere-, intiim- ja harrastussuhete intensiivistamisega
Kui aga meest tabab korraga kaks neist kolmest kollapsitest korraga, on ta tüüpiline suitsidist : „ma pole miski mees, minusugusel pole mõtet ega õigustust olemas olla“. Üks meeste leitud lahendus on põgenemine „eraku kompleksi“ – endasse tõmbumine, suhtlematus, isoleerumine. Ma tunnen ka paljude meeste alkoholismis ära „lõbusat enesetappu“.
See jutt on suuresti teoreetiline ja tugineb minu seniste kogemuste üldistamisele, konkreetsemalt tohin rääkida ikkagi pärast isiklikku kohtumist. Aga selle probleemiderea teadmine saab olla ka juhiseks inimestele, kes suhtlevad suitsiidialdi keskeas mehega. Eriti oluline on see naistele, kelle eneseanalüüs sunnib rohkem haletsema, abi pakkuma „võta aru pähe“ jutte. Mehe eneseusku toetab tunnustamine, innustamine, tegutsemisele kaasavedamine, just temalt abi palumine. Suitsiidimõtetega meest ei tohi jätta üksinda tema süngete enesehalvustamise meeleoludega. Ka suitsiidimõtetest loobumisele keelitamine tähendab ikkagi enesetapust rääkimist ja protestimeelne enesehinnang ei võta seda kuulda ning ergutab vastureaktsioonina pigem suitsidiaalset aktiivsust.
PS
Kuigi see eelnev jutt on põhiliselt keskea kriisi kõige traagilisematest võimalikest ilmingutest meestes, pean oma kohuseks juhtida üldsuse tähelepanu sellele, et räägitud sümptomid ajavad psühhologilt abi otsima üha nooremaid mehi. Kas on tegemist masuaja mööduva nähtusega või „meessoo üldkriisiga“?