Tere.
Kellelt saada abi? Aeg-ajalt (mõned korrad kuus, aga mitte regulaarselt) tekkivad mul tohutud masendushood - ilma mingi (aimatava) põhjuseta tekkib mul tunne, et miski on valesti, sees rõhub, nutt tuleb iga täiesti tühise asja peale (näiteks, kui mõtlen sellele, et peaks kellegagi sellest rääkima). Mulle tundub, et mu elukaaslane ei hooli minust, tunnen end jube üksildasena jne. Kuu aega tagasi istusin üksi kodus ja lihtsalt nutsin mitu tundi, suutmata selle põhjust leida. Oletasin mingit seost premenstruaalsündroomiga ja rasestumisvastaste tablettidega. Jätsin viimased ära ja tõesti - enne menstruatsiooni ei ole ma enam nii masendunud - aga muudel päevadel tekkivad ärevushood jäid samaks. Võib-olla on masenduse põhjuseks minu ebakindlus - olen paras "põdeja"? Olen juba pikemat aega mõelnud, et peaks psühholoogi poole pöörduma, aga ei tea ühtegi ja umbes, esimese ettejuhtuva juurde ka minna ei tahaks. Elan Tallinnas ja siin on tõenäoliselt palju psühholooge. Ehk oskate kedagi soovitada?
Võib olla mulle polegi psühholoogi vaja ja ma lihtsalt mõtlen endale probleemi välja?
Tänan!

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Mitmetel ravimitel ja eriti hormoonpreparaatidel on masendust soodustavaid kõrvaltoimeid. Te olete üsna leidlik, et need avastasite. Kuigi ravimit välja kirjutanud arst oleks võinud ju Teid võimalikest kõrvaltoimetest teavitada.
Muidugi ei seleta see muudel päevadel tekkivaid ärevusehooge. Sellega peaksite siiski pöörduma psühholoogi vastuvõtule, nagu Te olete arvanud. Eks siis saab selgeks ka see, kas Te olete endale probleemid välja mõelnud või on need tõesti olemas. Kuid kuidas vahet teha selle vahel mis on välja mõeldud ja mis on reaalne? Millest mõeldakse ja kuidas millestki mõeldakse on sageli reaalsem kui "reaalsus" ise. See vist ongi reaalsus.
Tallinnas on palju psühholooge. Valiku tegemine siin on tõepoolest raske. Te võite pöörduda Psühhiaatria haigla polikliinikusse või arvukate erapsühholoogide poole, kes kõik telefoniraamatus sees on. Viimaste puhul on vastuvõtt muidugi tasuline. Sobimine oma psühhoterapeudi/psühholoogiga on muidugi väga oluline. Aga seda on väga raske prognoosida, kes kellele sobib. Ma võin ju Teile öelda, et tulge minu vastuvõtule, aga võib ju selguda, et miskipärast meie jutuajamine ei sobi Teie jaoks ja nii te pettute selles abiviisis. Aga võib ka sobida. See on risk, mis alati jääb. Kas tahate proovida?
Ärevusevaba vana-aasta ärasaatmist ja edukat uut aastat soovides,
Harri Küünarpuu