13-aastasel poisil, kes tegeleb aktiivselt spordiga juhtus avarii, kus ta vigastas selga ja peab kuu aega seetõttu lamama. Ta ei tohi istuda, võib minimaalselt käia, kuid lamamisjärgse perioodi ja taastusravi järel lubatakse täielikku taastumist.
5 päeva pärast õnnetust on poiss olnud suhteliselt mõistev, püüab olla pikali, nii nagu peab, kuid teismelisele on see olukord siiski väga raske.
Ta ütleb, et pigem soovib üksi olla või siis oma pereliikmetega. Sõprade küllatuleku puhul on kohmetunud ja tunneb kergendust, kui need ära lähevad. Ütleb, et ega ta vist enam ei tule, siin oli nii igav. Ta ei nuta ega kurda, vahest väljendab veidi viha. Ta ei soovi õues lamamistoolis olla.
Küsimus on järgmine: Kas eraldatuse otsimine on sellises olukorras normaalne? Kas peaks innustama teda rääkima oma tunnetest ja kuidas oleks mõistlik pereliikmetel teda toetada? Kas on mõistlik rõhutada seda, kuivõrd õnnelikult ta isegi pääses või rääkida positiivsest tulevikuväljavaatest?
Psühholoogi vastuvõtule ta lamamisreziimi tõttu minna ei saa.
Oleksin tänulik, kui viitate kirjandusele, mida võiks sellises olukorras pered lugeda - nii teismeline ise kui ka lapsevanemad.
Tänulik pere

Arst vastas:
dr Irene Kalvet
Irene Kalveti Konsultatsioonid OÜ
Tere!
Noormees peab uskuma, et saab täiesti terveks. Samuti kõik, kes tema läheduses on. Kuu aega lamada- see pole ületamatu raskus- nii peab noormees mõtlema ja ka teised. See aeg tuleks talle lõbusamaks teha ja seetõttu on hea, kui sõbrad külastavad ja seega peret aitavad. Kui sõbrad esimest korda teda nägid, on mõistetav, et olukord on uudne ja keegi ei tea, kuidas suhelda. Mida tihemini sõbrad külla tulevad, seda rohkem on neil uudiseid ja suhtlemine muutub vabamaks.
Soovitaksin noormehele anda võimalikult palju informatsiooni tema olukorrast ja sellest, kuidas järgneb taastusravi. Nüüd on tal aega õppida oma keha tundma. Sportlasele on see väga vajalik. Noormees võiks õppida mõne lõõgastumise võtte ja mediteerimist. Tasuks arstiga vestelda, mida ta tohib ja mida ei. Vaimne töö tervise heaks annab hea tulemuse, kiirendab tervenemist.
Eneseabi raamatuid on palju ja noormehe seisundit tundmata ei oska kirjandust soovitada.
Oluline on, et noormees mediteerides oma kujutluspiltides näeks end tervena.
Jõudu ja edu soovides!
Irene Kalvet.