Tere! Olen 35 a naine, 15 aastat abielus olnud. Nüüd olen tavalisest armukadedamaks muutunud, lausa haiglaselt armukadedaks, nagu väidab mu mees. Ma ei tea, on tal õigus või mitte, aga probleem on täiesti olemas ka minu jaoks. Algas kõik sellest, et mu mehel oli mõni aeg tagasi suhe teise naisega, mida ta küll eitab ise siiamaani. Aga faktid on minu poolt, see teine naine ise tunnistas mulle, et tal on suhe minu mehega ja hiljuti selgus ka kurb tõsiasi, et peresse on toodud suguhaigus. Kuna kõik on nii ilmselge, on imelik, et mu mees siiani asja tagasi ajab. Mina olen selle kõige tagajärjel aga nagu hulluks läinud.Valus pole mitte toimunu pärast, vaid mul on tõsine hirm, et kõik kestab edasi. Kuigi mees väidab, et midagi pole olnud ega ka tule, olen mina kahtlustav ja hirmul. Kui küsin tema käimiste kohta, saan enamasti vastuseks, et pole mul tarvis kõike teada. Nii et peaksin usaldama pimesi, aga seda ma ei suuda. See pidev pingulolek ja kahtlustamine sööb mu elusalt. Tean, et teen sellega karuteene eelkõige endale, tõrjun niimoodi meest veelgi rohkem endast eemale.Olen ise väga kindlate moraalipõhimõtetega inimene ega talu petmist, kuid suudan ka andestada, kui vaja.Raske on aga andestada inimesele, kes midagi üles ei tunnista ega vabandust ei palu, see on nagu paiga peal seismine.Mina aga ei suuda oma sundmõtetest lahti saada, need istuvad mu peas kindlalt paigal. Pole ka abi otsida psühholoogilt, elan väikeses linnas ja tunnen meie psühholoogi, mul puudub temaga klapp(oleme töötanud ühes kollektiivis).Sellepärast pöördusin Teie poole. Kuidas endast ja oma haiglastest mõtetest jagu saada? Või polegi tegu haiglase kahtlustamisega, vaid mu sisetunne ütleb tõtt?

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Ma tõesti ei tea, kas teie sisetunne ütleb tõtt või valetab. Aga mõnikord inimesed usuvad tahtmatult seda, mida nad tahavad uskuda. Ja sageli usutakse kõige hullemat. Tõsi küll, mõnikord jällegi õigusega. Sest sisetunne on üks tundlik asi. Aga mõnikord paneb see kohe kõvasti mööda. Nii et , ei tea uskuda ega laita.
Kui nüüd sisetunne kõrvale jätta, siis Te kirjutate, et olete kindlate põhimõtetega inimene kes ei talu petmist. Samas kirjutate, et suudate andestada. Aga ainult juhul, kui süüdlane üles tunnistab ja andeks palub. Aga kas Te suudate ka andestada nii, et ülestunnistust ei tule ega andeks ei paluta? Kui nii võtta, siis andeksandmine on ju Teie hea tahte akt. Hea tahte akt, mis andestab süüdlasele tema eksimuse ja lunastab tehtu nii, et võib edasi minna. Seega see hea tahte akt sõltub ju ainuüksi Teist, sest see on Teie tegu. Kui Te südames olete veendunud ja ka teate, et süütegu on tehtud, siis on üksnes Teie otsustada, kas Te annate andeks või mitte. Te ei vaja selleks mingit ülestunnistust ju. Sest selle, kas Te andestate või mitte otsustate ju Teie, see on Teie otsus. Kui Te olete otsustanud andestada, siis Te olete otsustanud ja kõik. Mis tähtsust on siis ülestunnistusel ja andekspalumisel? Ja kui Te otsustate, et Te ei anna andeks, siis on see jällegi Teie otsus ja kuidas saab seda kõigutada mingil viisil kellegi ülestunnistus või andekspalumine? Ma arvangi, et Te olete kinni jäänud sellesse andekspalumise asja. Andekspalumine on andestuse palumine. Aga Teilt ei ole seda ju vaja paluda, sest Te olete seda valmis andma. See mis puudu jääb on Teie otsus seda teha, mitte mehe palve oma süütegu andeks anda. Sellega, et Te annate andeks ilma et seda peaks Teilt paluma, teete väga suure teo. Te teete suurteo iseendale, sellega, et päästate end andestuse palumise ootamise vaevast, teete suuremeelse teo oma lähedastele, kes vabanevad pidevast pingest.
Teine asi on see usaldamise asi. Ja sellega Te peate ikkagi psühholoogi juurde minema. Minge või kuhugi mujale, kui Te oma linnas seda teha ei saa. Aga minge ikka.
Lugupidamisega,
Harri Küünarpuu