Tere!
Olen 23-aastane naisterahvas, lõpetasin kõrgkooli. Tööle saamine võttis natuke aega, aga nüüd töötan ja olen rahul. Mulle meeldib olla inimestele kasulik ja töö on mulle vajalik eneseteostuseks ning psüühilise tasakaalu säilitamiseks. Mul on tore elukaaslane, kellega olen koos olnud mitu aastat, armastame ja hoiame teineteist väga. Ilus elu ühesõnaga.
Olen alati kasutanud rasestumisvastaseid vahendeid, peamiselt tablette, mille tulemuslikkuses olin 100% kindel. Nüüd aga vedasid need alt ja sain teada, et olen rase. Minu jaoks oli see täielik üllatus ja ebameeldiv üllatus seejuures. Ma ei ole kunagi plaaninud last saada enne 30.eluaastat, kui siiski. Mul on töö, mitmeid hobisid, millega soovin tegeleda, tahan palju reisida ja ringi liikuda. Tunnen end veel ka emotsionaalselt ebastabiilsena, tihti on depressioonihood. Muutun närviliseks, kui mul ei ole aega iseenda jaoks. Ma ei ole kindel, kas olen juba elus õige suuna kätte leidnud, sest veel on nii palju asju, mis mul avastada oleks.
Laps seega ei sobiks mu ellu praegu kohe kuidagi. Ütlesin ka mehele, et ei taha seda last ja tema küsis vastu, et mis mind selleks takistab, kõik tingimused on meil ju olemas. On tõepoolest: ma olen terve, mul on mees, kes mind armastab ja vanemad, kes on alati valmis toetama, meil on oma elamine, mille eest pole vaja isegi mitte laenu tagasi maksta, majanduslik olukord on hea, mees teenib piisavalt palju ja mina saaksin kodus ka natuke tööd teha. Ideaalne olukord uue ilmakodaniku soetamiseks. Mees arvab veel, et just laps võiks mind muuta stabiilsemaks ja et kõik meie tuttavad saavad ka nagunii varsti lapsed.
Mina ei taha aga ja kohe mitte kuidagi. Ma ei suuda seda kuidagi ümbritsevatele selgeks teha. Lõpuks tekib selline tunne, et olen igavene egoist ja mõtlen ainult endale ja tahan tulevast elu mõrvata. Ma ei suuda lihtsalt nii suurt vastutust veel enda kanda võtta, tahan ise kõigepealt endas selgusele jõuda ja oma probleemidega (depressioon, närvilisus) rohkem toime tulema õppida. Muutun närviliseks, kui ma ei saa näiteks rahulikult raamatut lugeda või telekat vaadata. Sageli on mul kõigest kõrini, nii et tahaks ainult magada või lihtsalt olla. Kardan, et hakkaksin ka lapse peale karjuma ja, mis veel hullem, kunagi elus talle ette heitma, et ta oli soovimatu ja et mina pidin tema pärast paljust loobuma ja et nüüd tuleb tal tänulik olla jms, nagu mõned vanemad teevad. Mulle on see alati vastik tundunud, aga oma praeguse emotsionaalse seisundi juures tunnen, et oleksin selleks tulevikus täitsa võimeline. Ma ei taha halb ema olla ja ei taha, et maailmas oleks veel üks laps, kes kasvaks üles sellise vanemaga. Praegu pole mul mingit ematunnet ja ennast tundes arvan, et ei tule ka. See kõik on minu jaoks liiga vara.
Raske on seda aga mehele selgeks teha. Tema tahab last väga ja kunagi ütles isegi mulle, et kui ma abordi teeksin, siis ta jätaks mind maha. Enam sellest küll juttu pole olnud, aga samas tean, et see tumestaks paljuski meie suhteid. Mida ma siis peaksin tegema, vastu enda tahtmist tite sünnitama ja teda tuimalt kasvatama või arvestama siiski rohkem enda tahet, sest minu elu muudab see kõige rohkem ja kui ma tunnen, et ma selleks veel valmis pole...?
Siret

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Tänan Teid pika ja põhjaliku kirja eest. Ühtlasi vabandan, et ei vastanud Teile varem. Ma olen Teie olukorra peale mõelnud palju ja pikalt. Ja ikka ei ole leidnud vastust, mis tõenäoliselt rahuldaks Teid (ega mindki, kuigi see on vähem tähtis).
Selle olukorraga seoses võiks ju pikalt arutleda selle üle, et iga inimene on vaba tegema mida soovib ja naise keha on tema enda keha ja ta otsustab, mida sellega ette võtta ja milleks seda kasutada, kas sünnitada või mitte. Aga siiski, kustmaalt lõpeb meie vabadus asju teha oma soovi järgi? Kui see kedagi teist ei kahjusta (ühesõnaga, meie vabadus lõpeb seal kus algab teise nina?)? Kui nii vaadata, siis Teie valik abordi kasuks kahjustaks paljusid inimesi -- veel sündimata last, Teie meest, teie kahe omavahelisi suhteid, tõenäoliselt ka Teid ennast -- nii kehalises mõttes kui ka psüühilises mõttes. Abort ei ole lihtsalt operatsioon või protseduur. See on psüühikaga sügavalt seotud toiming, mis jätab pikaajalise jälje inimese tunnetesse. Sündimata jääv laps on tohutu suur kaotus -- see ei puuduta üksi Teid, Teie perekonda ega lähedasi. See puudutab tulevikku -- olemata jäävad võimalused nii Teie jaoks kui kõikide teiste inimeste jaoks, kes temaga võiksid kokku puutuda, tegemata jäävaid asju (nii häid kuid kindlasti ka halbu), tundmata jäänud tundeid, mõtlemata mõtteid, mis kindlasti kuidagi muudavad tulevikku. Sest tulevikku ei muuda suured asjad, vaid igapäevased väikesed asjad, mis liituvad ja kujundavad midagi niisugust, et tulevikus on kuidagi teisiti. Otsusega teha abort võtate endale vastutuse selle eest, mis juhtumata jääb. Kas Te olete selliseks suureks vastutuseks valmis?
Praegu on Teie elu selline nagu Te kirjeldate -- huvitav, Te tahate teha paljusid asju ja kogeda midagi, mis veel kogemata. See on hea elu, nagu Te kirjutate.
Kui Te valite lapse sünnitamise, siis on see elu lihtsalt teistsugune. Ei halvem ega parem kui praegune. Lihtsalt teistsugune. Selles elus on tundeid ja kogemusi, mida Te ei tunneks ega läbi elaks siis kui Te otsustaksite last mitte saada. Keegi ei sünni ilma emainstinktiga. See on kellegi väljamõeldis. Ematunne tuleb teile siis, kui Te tunnete last enda vastas ja see tunne ei ole kindlasti võrreldav millegi muuga, mida siin ilmas võiks läbi elada. Kust ma tean, et ma ju mees? Muidugi. ma ei ole seda ise läbi elanud, tean seda sellest, kuidas paljud naised, kes on elanud läbi samasuguseid kõhklusi nagu Teie, on sellest jutustanud, kui nad siiski on otsustanud sünnitada. Loomulikult on see raske otsustus teha ja vastutus võtta. Kumb otsustustest on raskem ja kumb vastutustest on suurem -- kas otsustus mitte sünnitada ja vastutus juhtumata jäävate asjade ja olemata inimese eest või siis otsustus sünnitada ja vastutus oleva inimse eest? Valides praeguse elu jätkumise valite ühtmoodi elu, valides lapse, valite teistsuguse elu. Te kardate, kas Te olete valmis selliseks teistsuguseks eluks. Kindlasti ei. Keegi ei ole alguses. Kõik õpivad. Võibolla on see huvitavam ja nagu inglise keeles öeldakse tõeline "challenge", võtta käsile teistsuguse elu õppimine ja saada toime emaks olemise ja lapse kasvatamisega ja sellega ka tõelise perekonnaelu kujundamisega.
Ma tõesti ei tea, kas see on vastus, mis Teile mingeid mõtteid annaks oma otsuse tegemiseks. Ma ei ole kindel. Kas Te saaksite kellegagi oma kõhkluste üle arutada? Oma mehega? Mõne oma lähedase sõbrannaga? Äkki mõne psühholoogiga? Arvestades, et Teil on veidi kõikuv meeleolu, mis niigi tahaks käsitlemist? Aga, palun, kaaluge enne põhjalikult, kui Te ühe või teise otsuse teete.
Lugupidamisega,
Harri Küünarpuu