Tere, minu probleem on selles et viimasel ajal (u. 2 kuud) on mul kontsentreerumisraskused. Ma õpin õhtul (olen abiturient) kõik järgnevaks päevaks ära aga koolis vastates, töid tehes on pea täiesti tühi. Seda on ka varem juhtunud aga on üle läinud. Peale selle on mul koguaeg väsimus ja raske on õppida, jõuetus. Need asjad mis varem jäid kergelt meelde on nüüd raskemini meeldejäävad. Hinded langevad.
Ma ei ütleks ,et see aasta on koolis raskem kui eelnevad ja ka kodus pole suuri probleeme.
Ma ei saa ju niimoodi koolis käia! Mis mul viga on? Kas ma peaks mingeid närvirahusteid võtma,
Kui siis mida?
Ette tänades

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Näib olevat üsna sageli esinev abiturientide probleem. Olen seda kuulnud päris paljudelt lõpuklassi õpilastelt. Põhjused on iga kord erinevad, aga paljudel seostub see koolitüdimusega. Vaadake, Te olete nüüdseks juba peaaegu kaksteist tervet aastat koolis käinud. Kaua võib! Eks ole? Aga lohutage end sellega, ega palju enam jäänud ei olegi ju. Veel veidi ja siis olete prii mees valima oma eluteed nii, nagu Te seda ise soovite. Aga ehk hoopis see hirmutab Teid, et umbkaudu poole aasta pärast peate tegema otsusi, mis Teie elu pikemaks ajaks (või koguni elu lõpuni!) paika paneb ja mõnikord võib selline hirm ka mõtlemisvõimele rängasti mõjuda. Kas Te olete juba mõelnud, mida Te pärast lõpetamist teete? Kas Te valite ise oma tee või on see juba paika pandud? Kas see, mis pärast kooli lõpetamist juhtub meeldib Teile või teeksite hoopis midagi muud? Võibolla siiski on tegemist ka depressiooniga, mille tunnusteks on samuti õppimisvõime, mälu ja tähelepanu häirumine? Kuigi te oma kirjas millelegi sellisele ei viita, mis seda vahetult võiks põhjustada. Aga äkki jätsite siiski midagi ütlemata, midagi niisugust, mida nii avalikult ütelda ei saa?
Teate mis, Teie seisundil võib olla väga palju erinevaid põhjusi. Parem kui Te ei jääks rahule minu vastusega oma kirjale vaid pöörduksite siiski mõne psühhiaatri või psühholoogi poole ja arutaksite asju temaga. Rahusteid ehk vaja ei olegi, võib olla midagi muud: head vestlust asjadest, mis Teile muret teevad või kui ilmneb, et tegu on depresiooniga, siis läheb ehk pisut antidepressanti vaja. Ärgu see Teid hirmutagu, sest kaasaegsed antidepressandid on leebelt toimivad vahendid, millel ei ole olulisi kõrvaltoimeid ega põhjusta need ka sõltuvust (see on asi mida paljud kardavad, aga asjata!).
Edukat õppimist!
Tervitades,
Harri Küünarpuu