no vot olengi hädas. Kodus kaks last 5ne tirts ja 2ne poiss. Tirtsul "esimene puberteet". Väga nalja teeb sõna paar:"vana perse!". Luges telekast subtiitritest. Me mehega rõõmustasime: näe, nii kiiresti loeb!! Küsis mis tähendab, ütlesin, et pepu ropp vatriant.Ja seletasin mis ropendamine on. Rõõm üürike, nüüd ropendab täiega ise naerab ja lisab sõna peeretus ja naerab. Alguses ei teinud me välja, siis seletasin, lõpuks keelasin...sest ei lasknud elada ja lausa käis kõigile ropendamas. Ei mõju, siis saatsin ta vannituppa tühjaks ropendama... eh. Lõpuks sai laksu ja pull lõppes ära. PS. see kestis umbes kolm nädalat. Kurb see,et kahene ka: "Emme ma nüüd ropendan ja tuleb... " no temale aitab et ignoreerimine ta ei saa ju veel arugi, mis see ropp on.
Aga ega lugu sellega ai lõpe, kisutakse paljaks tissid ja kraaksutakse:" näe.tissid tissid"- kusjuures hääl mis sinna juurde käib on eriti vali ja kole. siis kakutakse maha püksid näe pepu- pissu ja keerutatakse seda kõigi nina all. Ja siis ärgitatakse väiksemat venda sama tegema, see teeb ka. Nüüd on asi nii kaugel, et lastakse vennal endale paljalt selga ronida ja peput nuusutada ja see titake ju teeb kah. Kusjuures tüdruk ise naudib seda.
Oh, olen täitsa nõutu, sest olen püüdnud ikka ilusti nendest kehaosadest rääkida ja seletada, et need on õrnad, intiimsed ja ilusad...Lihtsalt mingi tormiline seksuaalne areng...?
Ise elaks selle aja lihtsalt üle, aga vanaemad-vanaisad hurjutavad, kui pissut näpid kuivab ära ja oi kui kole ja ruma tüdruk ja häbistavad. Kusjuures nad aru ei saa, kui palun neil seda tegevust ignoreerida. Tõmban siis tüdruku endaga teise tuppa ja seletan, et sa oled väga kena ja armas aga teistele õrnasid kehaosasid ei eksponeerita..ikka lapsele arusaadavalt.
Tunnen, et ei ole tegelikult olukorrast üle ja südamest tahaksin juba vanemate pärast selle pulli lihtsalt karmilt ära keelata, sest paistab,et rääkimine ei aita. Aga kardan, et keelamine ja karistus võivad lapse seksuaalsusele hiljem jällegi halvasti mõjuda. Ise häbenesin küll oma keha ja seksi kaua aega ja just ilmselt nende vanaińimeste häbitamiste pärast. Samas tunnen, et ei suuda sada olukorda ohjata ja kõige tipuks kuidas see teise tagumiku nuusutamine pisemale mõjub ( tal ju pole oidu veel, tal kõik üks mäng)
Probleem on seda suurem ,et päeval hoiab neid vanaema ,kes keha juba iseeneset põlastusväärseks peab ja tema nii kui nii häbistab...
Kuidas teie olete käitunud ja mis on mõjunud...Ja mida enda lapsepõlvest mäletate, sest eks me kõik ju ole tegelikult seksimänge mänginud rohkem või vähem...Ja kuidas vanemad suhtusid ja kas mõjus hiljem hästi või halvasti?
Ja ma üldse ei tea, kust ta sellele tagumiku nuuskimise peale on tulnud...

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Ma arvan, et Teie küsimustele on võimalik vastus leida ühest üsna huvitavast raamatust: "Psühhoanalüütiline arengukäsitlus", mille autoriteks on Karin Mangs ja Barbero Martell. Siin on peatükk, mis kirjeldab seda arenguperioodi, milles Teie laps tõenäoliselt on. Siit võiks aru saada, et genitaalide puutumine ja onaneerimine isegi on selles perioodis üsna tavaline. Ja autorid väidavad, et onanismi täielik puudumine võib viidata tugevale mahasurumisele, liialdamine aga mingitele hirmudele. Selles faasis näitavat lapsed meelsasti oma keha, oskusi ja muud isiklikku, mida autorid nimetavad ekshibitsionismiks. Eesmärgiks olevat täiskasvanute tähelepanu enesele tõmmata. Ehk on ka Teie mainitud ropendamine üks selliseid nähtusi? Laps justkui ütleb: "Vaata, mida ma oskan!" Ma arvan, et see raamat võiks igale lapsevanemale huvi pakkuda, sest siit võib selgitusi leida mitmetele laste arengus esinevatele nähtustele. Õieti on see arenguteooria üks paljudest (ja ma ei arva end tegelikult psühhoanalüüsi tõeliste fännide hulka), aga vist ainuke, mida eesti keeles lugeda saab.
HK