Kallis doktor,
palun aidake mind suures hädas.
Elame mehega koos 2 aastat (tema 31, mina 28), armastus on olnud kirglik ja kuum. Oleme koos palju läbi teinud.
Viimased kolm-neli kuud on mehel tööl kohutav pinge olnud. Ta on sõna otseses mõttes 7 päeva nädalas töötanud ja niimoodi mitu kuud järjest. See pole ta vaba valik olnud (õppuste läbiviimine). Ka on ta pidanud kodust eemal viibima viimased kuu aega. Tagasi tulles tundus, nagu me peaksime uuesti üksteisega harjuma. Eile ütles ta mulle, et tema arust on meie suhtes midagi valesti ning ta tahab üksi olla. Otsisin materjali depressiooni kohta ning tegime temaga isegi ühe lihtsa testi (DEPS-skaala), et välja selgitada, kas teda vaevab depressioon. Selle testi järgi tuli välja, et depressioon on mitte ainult olemas, vaid vägagi teda mõjutamas (kerge depressiooni miinimum on 9 punkti, tema tulemus oli 20 punkti).
Palun Teie abi järgmises küsimuses. Kuidas ma pean käituma? Kas meil on mõttekas minna kohe paarisuhte nõustaja juurde või peaks mees minema psühhiaatri juurde, et abi saada? Kas see, et tal on depressioon ja see, et meie suhtes on tema sõnul midagi valesti, on seotud omavahel? Kas ma saan midagi päästa??
Teeksin kõik, et teda aidata.
Ette tänades,
meeleheitel abivajaja.

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Ma arvan, et te peaksite koos mehega kindlasti ka psühhiaatri juurde minema. Kui depressiooni näiteja on nii kõrge, siis peaks kindlasti ka rohtu võtma. Mehe depressiooni tõttu võib ta tõepoolest teie suhet näha tumedamates toonides, kui see on. Igas suhtes on alati aspekte, millega üks või teine partneritest vähem rahul on. See on ikka nii. Absoluutselt ideaalset suhet ei ole olemas. Kui keegi püüab vastupidist väita, siis ta lihtsalt luiskab. Aga depressioonis olles tunduvad ka tavapärased rahulolematused tõsisemate ja isegi ületamatutena. Sellegipoolest tasuks ka pereterapeudi juurde aeg võtta ja katsuda välja selgitada, milles seda suhet saaks paremaks muuta.
HK