Tere päevast! Kena, et nüüd saab neti kaudu Teiega suhelda. Otsisin juba ammu sellist nõuküsimise kohta. Minu peres on äsja 2 aastaseks saanud poeg kes loobib kontrollimatult ettejuhtuvaid asju. Asjast mitteväljategemine ei ole aidanud. Keelamine pole ka aidanud. Hiljuti viskas ta 2x oma emal metallautoga suure verimuhu pähe. Nähes, et emal on valus ja ta on õnnetu, tunneb poeg ise ka piinlikust, kuid loopimist ei jäta. Peale pereliikmete on ohus ka aknad jms klaasist esemed, toit jms. Millest on see tingitud? Mida teha? Kuidas tuleks vanematel käituda? Kaua selline hälve kestab ja kas see vajab spetialisti sekkumist ? Kas seda esineb ka teistel lastel sellises vanuses ?

Arst vastas:
dr Elen Kihl
Psühholoogilise Nõustamise Keskus SENSUS Tartu ja Pärnu osakonnad
Lugupeetud lapsevanem!
Kahe aastane laps püüab mitteteadlikult kontrollida lubatavuse piire st mida ta tohib teha ja mida mitte. Agressiivne käitumine on selline, mida ei tohiks lapsele lubada. Kui laps käitub agressiivselt, tuleb teda õpetada käituma teisiti ning ta peab aru saama, mis juhtub, kui ta käitub lubamatult. Kõigepealt tuleb teil endale selgeks teha, mida te lapselt tahate. Leppige kõikide pereliikmetega kokku, et nõuate lapselt ühte ja sedasama. Vastasel juhul satub nii väike lapse segadusse. Olge järjekindel ja varuge aega. Üks meetod, mida sageli agressiivse käitumise puhul soovitatakse on "aeg maha" meetod. Kui laps käitub agressiivselt, katkestaga koheselt tema tegevus. Näidake selgelt ja ilmekalt välja, et teile ei meeldi selline käitumisviis. Seda peaks peegeldama nii teie jutt kui ka hääletoon. Häält tõsta ega karjuda ei ole mõtet, enamasti on see tulutu. Kui te olete lapse tegevuse katkestanud, pange ta istuma toolile või põrandale, lülitage välja televiisor, raadio ja kindlustage, et ta lihtsalt istuks ja ootaks. Laps peab olema teie vaateväljas. Ajapiir kui kaua laps istub võiks esialgu olla näiteks paarkümmend sekundit. Näidake välja, et mõtlete seda tõsiselt ja ärge kaotage kannatust. Kui laps tujutseb, ärge tehke välja. Kui ta on rahunenud juhtige ta mängu juurde tagasi. Kui agressiivsus kordub, soovitatakse korrata ka aega maha meetodit. Kogemused näitavad, et selline võitlus ei kesta kaua. Tähtis on mitte kaotada kannatust ja varuda aega.
Kunagi ei ole üleliigne konsulteerida lastepsühholoogi või lastepsühhiaatriga. Siis saate kindlust, et Teie lapsel ei ole tõsisemat psüühikahäiret.
Lugupidamisega,
psühholoog Elen Kihl