Tere,
minu mure on seotud mu tüdrukuga, kellega oleme 3 a koos olnud. Nimelt tüdruku isa, võib öelda, et suri skisofreeniasse (tegi enesetapu). Meie aga olime need, kes ta leidsid. Seda ilmet oma tüdruku näos ei unusta ma iial - täis õudu ja ängi jne. Ega tal pole kunagi isaga sellist ideaalset klappi olnud, pigem ikka tülid jne. Isa skisofreenia oli ka päris äge, ähvardas lähedasi, kahtlustas spionaažis ja ründas tüdruku ema isegi noaga (kõik lõppes küll õnnelikult).
Ka minu jaoks oli see paras šokk ja olen kõik need 6 kuud plaaninud ikka psühholoogi juurde minna. Probleem on aga selles, et ma ei oska seda kuidagi oma tüdrukule seletada. Ma ei saa ju öelda talle otse, miks ma psühholoogi juurde minna tahan. Siis ta hakkaks ennast süüdistama, et ta mind sellesse jamasse on tõmmanud - nii palju ma teda tunnen. Kahjuks pole mul aimugi, kuidas ta ise selle koha pealt tunneb. Ta on üldiselt väga tugev, aga sel teemal ta ei taha vestelda ja ma ei oska kuidagi ka rääkida, ega isegi ei taha. Ta püüab käituda, nagu midagi poleks juhtunud. Paaril korral on ta murdunud ja tugevalt nutma puhkenud, ning öelnud kui jube see kõik on. Viimased 5 kuud on ta aga käitunud, nagu oleks kõik korras. Lubasime ju uuel aastal ikka uut elu alustada. Kuidas ikkagi kätuda?
Ette tänades,
M, 21 a.

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Kindlasti oli see teile mõlemale väga raske läbielamine. Näib, et ka Teie tütarlapsele, kes püüab sellega toime tulla justkui midagi poleks juhtunud. See on üsna sageli ette tulev viis vapustustega toime tulla. Ma arvan, et teil mõlemal kuluks ära pikemat aega kas koos või eraldi psühholoogiga kõnelda, et üle saada sellisest läbielamisest. Uus elu olekski see, et te mõlemad prooviksite kellegi abil oma tunnetega toime tulla. See on üsna loomulik ja ei näita ei Teie nõrkust ega tema halbust, et Te tahate psühholoogi juurde minna. Elu on elu ja elus juhtub mõndagi, millega peab hakkama saama. Ja alati selleks omast jõust ei piisa. Proovige ka teda veenda, et ta vajab eluga edasiminekuks kellegi abi.
HK