Selline pikk ja kurblik lugu teile lahkamiseks...
Olen noor inimene, abielus, tütre ema. Olen sirgjooneline. Olen mõistev, abivalmis. Usun, et igaühel on õigus elada oma elu ise ja teistel pole õigust sinna sekkuda. Igaüks peab tegema ise oma otsused ja valikud, teised võivad nõu anda, kui küsitakse.
Mu emal on elukaaslane, kes on mõõtmatult suur egoist. Inimene, kes iial ei austa teiste tundeid, kes iial ei arvesta kellegi ootuste, vajaduste ega soovidega. Tundubki, et tema eesmärgiks on elada oma elu võimalikult mõnusalt, lasta ennast teistel teenida, lõbustada, mida iganes, peaasi et endal hea oleks.Mu ema on elus palju raskusi läbi elanud. Ta pole veel vana (alla 50), kuid väsinud paljudest rasketest katsumustest. Enam ei jaksa ta möödaminnes taluda seda kui haiget saab. Peale igat rasket muret annab tervis tunda. Elus on ta palju üksi olnud ja nüüd ütleb, et kardab üksindust rohkem kui midagi muud maailmas...See ongi tema elukaaslase peamine trump. Ta teab, et ta võetakse alati tagasi, ükskõik mis ka ei teeks.Tean, et on mehi, kellel on naine ja selle kõrval 1 või mitu armukest. Tüütab ära otsitakse uus. Või on hoopis aegajalt nn üheöö kõrvalehüpped. Sellised mehed varjavad tavaliselt oma suhteid. Kui see välja tuleb, siis kas palutakse andeks, lubatakse mitte enam petta või valitakse oma naise ja selle teise vahel. Olen õigesti aru saanud?Sellist jultumust aga näen ja kuulen esmakordselt.
Kui suhe teisega välja tulemise äärel oli, rääkis too ema elukaaslane ise sellest, et tal on keegi. Ta ütles, et on armunud. Süüdistas ema külmuses ja sajas muus asjas, et küll teda ei taheta ja ei armastata. Et mu ema ei taha kunagi pidu panna. Et tal on oma vajadused jne. Et ta on vaba inimene, keegi pole kellegi omand, ja igaüks võib olla kellega tahab. Ja et ta hetkel ei tea, kumba naise juurde jääda tahab.Rääkinud loo ära, arvas ta, et võib edasi elada nagu poleks midagi olnud. Ja see hakkas korduma.Ikka sama skeem. Nina täis ja teise juurde jooma ja pidu panema. Nädalavahetus mööda saadetud koju tagasi, kuulab kõrvad lontis mu ema küsimused ära, räägib oma vajadustest, pikib jutusse tarkuseteri vabadest inimestest. Läheb tööle ja elab elu rõõmsalt edasi.
Kui eide sõbranna helistab, siis ütleb emale, et neil on oma jutud ja see pole tema asi, mida nemad omavahel räägivad. Kuigi on palutud, et ta enam selle naisega ei suhtleks. Solvub veel ka, kui liiga palju uurid.Korra vedas purjus peaga ema selle eide juurde, väitega, et väga vaja rääkida. Ja siis hakkas neid omavahel võrdlema, et kes on seksikam jne. Ja ütles emale, et ei saa lubada, et ta selle eide juurde enam ei lähe. Tema meelest on vägagi normaalne, et tal on mitu naist.Raha teenib normaalselt. Kuid emani sellest eriti ei jõua. Vahel ostab süüa. Ema maksab üürid jmt kulutused, osta talle tihti viimasest rahast süüa. Aitas tal auto osta, maksis kinni koolikulusid. Tänu tema toetamisele on emal endal üürivõlg. Elukaaslane ainult lubab seda aitada maksta, kuid jutuks see vaid jääbki. Kui emal hammas valutama hakkas, siis ütles, et unusta ära, preagu pole selleks raha, lase välja tõmmata.
Tema vastupandamatuim omadus, mis naisi teda hirmsasti tahtma peaks panema, on ilmselt ülim lohakus ja laiskus. Kodus ühtegi tööd ei tee, 5 aasta jooksul vist paar korda kasutanud tolmuimejat. Tavaliselt ei saa kapinuppugi vahetatud ega pole näinud teda ka prügi välja viimas. Aga olen näinud, milline näeb vannituba välja peale selle mehe pesemaskäimist. Maa ujus, vann oli karvu täis, ja keset läbimärga vannitoa vaipa vedelesid sitatriibuga aluspüksid. Vannis aetakse habet, plastkopsik habemeajamisjääkidega jäetakse emale koristada. Varba ja sõrmeküüni iial ei lõigata vaid nokitakse ära. Peale tualeti kasutamist käsi ei pesta. Ja olen ka täheldanud möödasihtimise tagajärgi tualeti põrandal. See on vaid köömes, sellest mis iga päev toimub.
Esimene ära kadumine nägi välja selline, et reedel helistas emale, et hakkab töölt koju tulema ja koju ei jõudnudki. Telefonile ei vastanud, siis lülitas üldse välja. Ema oli hulluks minemas, mu vend tahtis juba mööda kraave teda otsima minna, et äkki pani kräshi autoga. Saatsin talle telefonile ähvardava sõnumi, et ilmu välja kui elus oled, muidu hakkame politseiga taga otsima. Mõtlesin sellele ka tõsiselt. Ootasin 48 tunni möödumist. Pühapäeva lõunaks sai ema sõnumi "kõik on korras".
Ema võtab ta aga ikka ja jälle tagasi. Näen, et ta ei suuda võtta vastu otsust see meest minema saata. Olen püüdnud talle selgitada, et sellel mehel on alkoholiga probleeme ja et ta teeb emale endale liiga. Et ka minu elu on sellest igavesest trianglist häiritud. Siiani tulemusetult.Olen rääkinud ka selle mehega. Korra korralikult sõimanud. Korra ilusasti rääkinud. Ütlesin, et ei luba emale liiga teha. Et lõpetagu ära või pakkigu asjad. Ta otsustas, et tahab ema juurde jääda ja jäigi, aga tsirkus kestab edasi.Lubasin emale, et kui üks jama veel tuleb, tõstan ta ise välja. Ema ei keelanud. Vahel tundubki, et ta nagu ootaks, et ma selle otsuse tema eest ära teeksin. Aga ma ei tea enam mis teha. See ju tema elu. On mul õigust minna ja see nõme inimene ema elust ära ajada? Või muutub see minu asjaks alles siis, kui kirsturaha on tarvis?
Kuidas ma saaksin oma ema aidata?

Arst vastas:
dr Irene Kalvet
Irene Kalveti Konsultatsioonid OÜ
Tere!
Kiri on tõesti kurb, kuid Teie enda poolt pakutud abi emale (mees elamisest Teie abiga välja tõsta), ehk ongi hea lahend. Kui lapsed kodust lahkuvad, tunnevad vanemad end mõni aeg ebakindlalt, otsides märke enda vajalikkusest. Teie emele soovitan oma energia suunata mõnele muule eesmärgile, kui ühele inimesele, kes temast põrmugi lugu ei pea. Teie ema ei karda mitte ainult üksi jääda, vaid ta on liiga hea inimene. Tema häda on selles, et ta ei julge ennast kehtestada. Tema vastutulelikkuse ja oskamatuse "ei" öelda on mees oskuslikult ära kasutanud. Rääkige emaga veel kord ja julgustage teda see mees jäädavalt oma kodust välja heita. Tundub, et sellel mehel on raskusi oma lubadusi täita.
Jõudu ja edu soovides!
Irene.