Tere! Mul on 2 last ( 5.a ja 8.a tüdrukud ). Kodus vaidlevad nad minuga ( ja ka omavahel ) peaaegu iga asja üle, vahel vihastuvad, prõmmivad uksi, noorem laps on vihaga ajalehti käkerdanud jne. Muidugi on rahulikku aega ikka rohkem.
Kuna olin nende käitumise üle veidi mures, küsisin koolist ja lasteaiast järele, ega ometi seal probleeme pole. Selgus, et mõlemad pidid olema väga rahulikud, tasakaalukad, sõbralikud lapsed, nende poolt ei ole olnud mingeid reeglitest üleastumisi ega ka teiste laste kiusamist. Veel ütles õpetaja: "kohe näha, et last kodus alla ei suruta".
Olen ise kasvanud sellises peres, kus lapsel üldse kodus mingit sõna- ega tundeõigust polnud, ainus arm tundus olevat vitsaarm. Seega otsustasin oma pere luues, et kus see laps mujal ikka end ohutult välja elada saab kui oma kodus. Olen siiski väga ülekeevat viha taltsutanud ja alati üritame üheskoos viha või kurbuse põhjuse üles leida.
Minu ema näiteks arvab, et mu lapsed on lihtsalt silmakirjalikud, tegelikult pidavat nad olema kasvatamatud lapsed, kellest üks ei viitsi õppida ja üldse on nad vähe vitsa saanud. Kuigi ma ei ole olnud enda ema kasvatusmeetoditega rahul, tunnen end siiski häirituna, et ta minu meetodid niimoodi maha laidab. Õnneks on mu oma abikaasa hästi mõistev ja toetav elurõõmus inimene.
Minu küsimus on: millises vanuses laps saab oma tunnetega ( eriti negatiivsetega ) juba iseseisvalt hakkama? Kas see, et lapsed käituvad väljaspool kodu tasakaalukamalt kui kodus, on normaalne? Ette tänades!

Arst vastas:
dr Elen Kihl
Psühholoogilise Nõustamise Keskus SENSUS Tartu ja Pärnu osakonnad
Minu meelest olete Te õigel teel oma suhtumise ja laste emotsioonide käsitlemise osas. Iga inimene ja loomulikult ka laps tunneb nii positiivseid kui negatiivseid emotsioone. Selliste emotsioonide tundmine nagu kurbus, viha jt on täiesti lubatav. Ja ka nende emotsioonide väljendamine on vajalik. Meie ülesanne on lastele õpetada oma emotsioonide äratundmist ja asjakohast väljendamist. Seda on sobiv teha lastega neid asju arutades ja selgitades ning ka oma isikliku eeskujuga. Paljusid asju õpivad lapsed oma vanemaid jälgides. See, et lapsed käituvad koolis ja kodus erinevalt, on igati normaalne. Me ju käitume samuti tööl mõnevõrra erinevalt kui kodus. See ei ole mitte silmakirjalikkus, vaid elus väga vajalik oskus kohandada oma käitumist vastavalt olukorrale.