Tere!
Mu mõistus oma 15-aastase pojaga suhtlemisel on otsas. Kasvab ta ilma isata, suureks eeskujuks olnud vanaisa suri mõni aasta tagasi. Suitsetab, samas salgab seda ja püüab mind panna uskuma, et on maha jätnud. Koolis saab kuidagi kolmedega hakkama ja näib, et paremat hinnet eriti ei tahagi. Tahan talle toeks ja abiks olla. Ta teab, et olen tema jaoks olemas, kui mind vaja on. Püüan temaga mitte õiendada, aga alati ei tule suu kinnihoidmine välja. Näen kõrvalt, kuidas ta oma tervist ja elu rikub. Proovisime ka nikorette´i nätsu, aga ta ei tahagi midagi muuta. talle lihtsalt meeldib olla selline "halb poiss". Kuidas ma saaksin teda aidata, teda ennast neid ohte nägema panna, mis teda varitsevad? "Halvast poisist" saab ju varsti tavaline luuser, kes ei oska oma eluga midagi peale hakata.
Ema.

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Kas igast kooli kolmemehest peab tingimata luuser saama? Kas igast suitsetavast noorest saab ilmtingimata luuser? Kas iga noor inimene peab kindlasti gümnaasiumi minema, et mitte olla luuser? Kas korralikult oma tööd oskav ja sinna juurde suitsu tegev töömeees on luuser? Minu arvates leiab luusereid gümnaasiumidest rohkem kui kusagilt mujalt. Suitsetajaid ka. Ja tegelikult, mis see luuser üldse on? Kas luuser on selline inimene, kes ei suuda oma vanemate ootustele vastavalt toime tulla? Isegi kui vanemate ootused on erinevad selle noore inimese huvidest ja kalduvustest. Ehk on tõeliselt kohandumatud need noored inimesed, kes ei suuda omaenda rida ajada ega vanematele selgeks teha, mida nad ise teha tahaksid. Siis ongi nii, et vanemate pealesunnitut ei taheta teha ning ei ole aega jäänud aru saada, mida teha tahaks, sest kogu aur ei ole läinud mitte oma tee leidmisele vaid vanematega võitlemise peale. Nojah, ega suitsetamine ei ole kena tegu ja tervist kahjustab kah, aga tänapäeval on elu selliseks muutunud, et suitsetamine on üks leebematest terviserikkujatest.
Kui Te tahate oma poega aidata, siis ehk läheksite mõne psühholoogi vastuvõtule. Kui ta ei taha sinna minna, siis ehk lähete ise ja kõnelete psühholoogiga oma kartustest ja rahulolematustest oma poja suhtes. Ehk leiate koos mingeid mõtteid, mida järgida.
HK