Tere!
Minu kohe 4-seks saav poeg käitub vahel väga ettearvamatult.Võib nt.mingi tühise asja pärast närvi minna ja karjuda,hüsteeritseda.Keelamise peale tavaliselt järgneb suur protest,nimetab kõiki pahadeks ja viib vangi jne.(kusjuures ei tea absoluutselt kust selline väljend).Ta käib juba teist aastat lasteaias, eelmine aasta oli probleeme, et ta vahel tegi teistele haiget. Arvasin,et ehk on lihtsalt vanusest tingitud. Aga nüüd on jälle teisi rühmas lööma hakanud.Ei ole me kodus mehega talle kunagi vitsa ega rihma andnud, väldime igasugust füüsilist karistust, tutistanud olen küll.Vahest läheb ta ei tea millest hüsteeriasse,nt. hommikuti lasteaeda minnes, kui kasvataja ütleb tere ja lapsed tulevad ukse peale kilkama, läheb ta nii endast välja- ütleb,et kõik on pahad, minge ära, te pole mu sõbrad ning ise nutab ja on ka nagu enda peale ehmatanud. Siis aitab jälle suur rahustamine ning olukord on jälle kontrolli all. Ta on muidu väga elav ja aktiivne ning asjalik laps. Ta on peres momendil ainus. Lasteaias üldiselt kasvataja kiidab teda, tema silmaringi ja tähelepanelikkust .Oleme tema tujudest ja käitumisest pojaga väga palju arutanud, miks ta nii teeb ja selgitanud, et nii ei tohi jne. Ta saab aru aga tal nagu pidurdusprotsess on väga nõrk, ta ei tule oma emotsioonidega toime ning tal on endal ka halb. Sest viimane kord ta juba mulle ütles, et emme ma ei taha sellest rääkida.Mul on temast kahju, tahan teda aidata. Kuidas peaks käituma, kas ta vajaks lasteaiast rohkem vabu päevi? Või peaks pöörduma mõne psüholoogi poole? Sest tema käitumisel puudub aeg-ajalt loogiline seletus. Oleme terve perega väga mures.
Ette tänades,
lugupidamisega,
Katrin.

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Teil siis ju muidu üsna tore ja tark laps! Mõnikord tõesti on lastel mingi aeg pidurdusprotsessid nõrgemad kui see neile ja ümbritsevatele kasulik oleks. Aga et täpsemalt aru saad, mis ja kuidas ja mida teha, peaks minema mõne kogenud lastepsühholoogi vastuvõtule. Kui Te elate Tallinnas, siis on Teil valikuvõimalus üsna lai. Ma olen siin juba paljudele soovitanud Malle Laenet, kel on pikaaegne lastega töötamise kogemus. Ja julgen soovitada Teilegi. Kui Te elate mujal, siis on mul raske kedagi soovitada. Aga kui Te oma elukohas või lähemates suuremates keskustes ringi vaatate, siis kindlasti leiate kellegi.
Jõudu,
HK