Tere pr. Kihl,
Tahaksin pööduda Teie poole murega oma eesseisva reisi suhtes.
Olen seni lennanud kahel korral lennukiga ning mõlemal puhul pabistasin kohutavalt: meenusid kõik kuuldud- loetud lennuõnnetuste lood ja iga õhuaugu või imeliku müra tõttu lennukis tahtis süda rinnust välja hüpata. Viimasel lennureisil (aasta eest) tabasid mind õhupuudus ja südame rütmihäired, ometi ei põe ma kindlasti astmat ja korras on püsinud ka südame kardiogramm. Nähtavasti on need häired närvidest ja liigsest pabistamisest tingitud.
Nüüdki, mil reisini on jäänud kaks nädalat, mõtlen hirmuga, et kas samad kaebused jätkuvad ning mida ette võtta, et kuuetunnine lennureis siiski talutav oleks. Mõnikord ei suuda õhtuti uinudagi, meenutades ebameeldivaid aistinguid nende kahe eelnenud reisi vältel.
Mida Te soovitaksite teha ? Kas need tundmused (lennuhirm) on laiemalt levinud või on tegu vaid minu haiglasliku hirmuga ?

Arst vastas:
dr Elen Kihl
Psühholoogilise Nõustamise Keskus SENSUS Tartu ja Pärnu osakonnad
Lennuhirm on küllalt levinud . Need sümptomid, mida Te kirjeldate, on täiesti tavalised ülemäärase hirmu ja ärevusega kaasnevad tunnused. Südamekloppimine, õhupuudustunne, sellega kaasnevad mõnikord nõrkus, pearinglus, kuuma ja külmatunde vaheldumine. Ja tuleneb see hirmust ja ärevusest, mitte südameprobleemidest ega astmast (nagu Te ka ise kirjutasite). Hirm ja ärevus on sellised emotsioonid, millega kaasnevad just kirjeldatud kehalised aistingud.
Kui Teil on enne reisi mahti, konsulteeriga psühhoterapeudiga, kes teeb kognitiiv-käitumuslikku teraapiat. Selle aluseks olev mudel seletab taolisi hirme kõige paremini. Lennuhirmust on võimalik küllalt hõlpsasti jagu saada. Soovitan mõned spetsialistid: Katri-Evelin Esop, Anu Järv, Anu Aluoja, Kersti Luuk (Tartus), Liisi Graf (võtab vastu ka Tallinnas), mina ise võtan vastu Tartus ja Pärnus.
Annan mõned kiirnõuanded juhuks, kui Teil pole seekord aega teraapiasse minna.
1. Ebameeldivaid aistinguid põhjustavad hirm ja ärevus. Hirmu ja ärevust põhjustavad aga Teie enda mõtted ja kujutlused selle kohta, mis kõik võib juhtuda. Pange tähele seda seost enda juures ja proovige mõtteid kõrvale juhtida hirmutavate kujutluste pealt.
2. Kuigi tekkivad ebameeldivad aistingud on üsna vastikud, ei juhtu Teiega midagi. Kõige hullem, mis võib juhtuda on see, et Te tunnete ennast halvasti.
3. Kui tunnete südamekloppimist ja õhupuudust on esimene asi, mis Te saate teha, rahulik hingamine. Proovige hingata nii, nagu Te hingate täiesti rahulikus olukorras. Kui hingamine läheb õigesse rütmi, kaovad ja õhupuudustunne ja südamekloppimine.
4. Ärge hoidke ennast pingul vaid katsuge võimalikult lõdvaks lasta. Pingul keha soodustab ebameeldivaid aistinguid.
5. Lennureisiks võtke endale mõni põnev raamat ja proovige sellele keskenduda. Kui Te hirmumõtteid ei mõtle, siis Te hirmu ka ei tunne. (Seda on muidugi kergem soovitada kui teha, aga proovige siiski.) Veel parem mõtete kõrvalejuhtija oleks hea reisikaaslane.
6. Kui hakkate mõtlema eelseisva reisi ebameeldivuste peale, küsige enda käest: "Mis kasu ma sellest saan?" Pidage meeles, et Teie muretsemine ei hoia ära õnnetusi. Muretsemine teeb teie olemise ebameeldivaks, muud ei midagi.
Tervitades
Elen Kihl