Olen 18 aastane noormees. Ma ei tunne mitte kedagi, kellel oleks sama palju komplekse ja hirme kui minul. Enamuse ajast tajun maailma negatiivsena, varem mõtlesin tihti ka enesetapu sooritamisele, kuid nüüd paistab see liiga tülgastavana. Tean juba ammu, et peaksin kuskilt abi leidma. Praegu üritangi seda teha, kuigi üle kivide ja kändude.
Mulle ei meeldi inimestega suhelda ja peletan nad oma olemusega eemale. Nõiaring. Mida rohkem ma vaikin, seda vähem minuga seltsitakse ja seda rohkem usun, et kõik vihkavad mind. Tegelikult tahaksin suhelda, kuid ei oska.
Vihkan ennast. Vihkan oma riideid, kuigi alguses on need mulle meeldinud ja olen nende eest palju raha välja käinud.
Mulle on vastukarva raha kulutamine, sest mu ema saab väga väikest palka. Pärisime küll keskmise varanduse, kuid kardan selle otsasaamist. Lisaks hõõrub ema mulle vahel nina alla, kui ta mingi asja ostab - vaata, jälle olen mina see, kes raha raiskab, mis lahutatud isal viga...
Leidsin endale kirjasõbra. Ta on täpselt nagu mina, kuulab sama spetsiifilist muusikat ning põeb enam-vähem samu komplekse. Armastan teda. Nagu vend õde, tihti nagu haldjas inglit. Saime kokku. Kõik oli normaalne, välimist tõrget polnud. Tema aga aina unistab oma endisest armastatust. Räägib ja räägib sellest noormehest.. Ma ei saa tema kirjadeta elada. Vajan neid nagu õhku. Kui vahele jääb natukenegi rohkem päevi, siis lähen endast lõputult välja ning ei taha enam elada. Ma ei taha tema kirjadest sõltuda.
Soovin temaga koos olla, kuigi tunnen ennast siis teatud mõttes alaväärsena ja ei julge sõnagi lausuda. Piirdun ainult lühivastustega. Tahaks nii väga vabalt suhelda.
Probleeme on veelgi, kuid ma ei suuda neist rääkida. Kas oleks võimalik kujundada minust välja ettevõtlik ja positiivse ellusuhtumisega inimene? Mida peaksin tegema, et tunda elust rõõmu?
Kas Teie tegelete isiksuste iseloomujoonte väljakujundamisega? Palju selline asi üldse maksab?

Arst vastas:
dr Katri-Evelin Esop
Psühholoogilise Nõustamise Keskus SENSUS, Praktilise Psühholoogia Erakool SENSUS
Kirjast võib järeldada, et tunnete ennast valdavalt halvasti ning depressiivselt. Paljud depressiooni psühholoogilised teooriad rõhutavad inimestevahelisi suhteid depressiooni väljakujunemise ning säilimise juures. Depressiivsete isikute suhtekeskkond on tavapäraselt oluliselt negatiivsem, kuna depressiivsed isikud põhjustavad teiste inimeste halba meeleolu ning seetõttu suurendavad tõenäosust, et neid võidakse ignoreerida, eemaletõugata, olla vaenulik. Seega on depressiooni sümptomaatika ise võimalik suhteprobleemide allikas. Kliinilises psühholoogias kirjeldatakse depressiivse meeleolu säilimist ka nn. kognitiivse-interpersonaalse nõiaringiga- isiku ebakohased ootused suhete kohta suunavad nende sotsiaalset taju ning mõjutavad suhetega seotud plaane, strateegiaid ja käitumisi, mille tagajärjed kinnitavad omakorda ebakohaseid hoiakuid. Depressiooni puhul on ülekaalus ennekõike enesekohaste ja teisi hindavate negatiivsete hoiakute olemasolu. Psühhoteraapias rakendatakse erinevaid tehnikaid selleks, et neid muuta. Tavapäraselt maksab esmakordne raviseanss Psühholoogilise Nõustamise Keskuses SENSUS 250 krooni (kuni 90 minutit) ning korduv seanss (60 minutit). Lastele ja pensionäridele hinnasoodustused. Depressiooni psühhoteraapia vältab sõltuvalt juhtumist 6-24 seanssi.