Tere
Ei oskagi kohe kust alata. Asi on minu isas. Nimelt paar kuud tagasi ta muutus, ta käis arstil ja me (perekond) arvame, et midagi siis leiti või midagi sellist, kuid meile isa sellest ei räägi. Nüüd on asi muutunud juba minu arvates hulluks. Nimelt isa võttis veel endale juurde lisakohustusi, et nädalavahetuseti ei ole ta enam koduski. Isa ja ema elavad kahekesi, mina ja minu vend juba mitu aastat teises linnas, oma perega.
isa on mitu korda öelnud, et tahab minuga rääkida, kuid pole seda siiski teinud. ma ei saa ju ka inimest sundida rääkima. ta on ainult vihjanud, et tahab üksi olla ja kui meie teda segama hakkame või liiga palju tülitama, siis tema teeb enesetappu.
eile siis isa rääkis emaga. ta siiski ei öelnud, mis tal viga on, et miks ei saa arstid teda aidata, või ei taha ta enam abi, tundub, et ta on käega löönud. isa ütles siis eile emale, et ta peab tema unustama, et ta on emale ainult sõber ja mida ennem ta sellega lepib, seda kergem saab emal olema. et teda ei ole enam kauaks ja ta tahab üksi olla. ema küsis ka seda, et kas tal on keegi teine, siis isa ütles, et kui ütleksin jah, kas siis oleks kergem temast loobuda. ema ütles muidugi, et ei ole. isa ütles, et tahab üksi olla, aga tuleb alati koju tagasi, sest siin on tema kodu ja töö. ja et kui ema hakkab rohkem uurima, et milles on asi, siis läheb päris kodus ära või tapab end ära. nüüd tuleb varsti ka jaanipäev. isa ütles, et tahab siis ka üksi olla. ema siis jääb 4 päevaks koju üksi. ema on mul ka väga mmmh kuidas ma ütlen, ta näeb alati kõike mustades värvides, on koleerik ning kui ma talle vähemalt päevas 3x ei helista, siis ta ütleb, et keegi teda ei salli, ei armasta jne. Ta on küllaltki sõltuv oma lastest. Kunagi oli ka tal minust, kui nooremast lapsest, raske lahti öelda, kui kolisin omaette elama. Kuid see on teine teema. hetkel olen isa pärast mures. isa ei taha arstide abi ja tema otsus on kindel, on ta öelnud.
kõige raskem ongi see, et ta ei räägi mis tal viga on ning me ei saa teda aidata. samuti ta ei taha mingit toetust. tundub, et ta ongi sellepärast rohkem tööd juurde võtnud ning tahab igalpool üksi olla. see muidugi häirib kõige rohkem ema, kes on enamus ajast siis üksi kodus.
ma ei oska ka kuidagi enam olla. kõige hullem ongi ju see, et ma ei tea mis on isal viga ja ta ei taha abi. olen täiesti meeleheitel. ma ei suudaks ilma isata enam elada, ta on mul alati olnud. tean, et kord tuleb aeg, kui vanemaid enam pole, kuid minu jaoks on see siiski nii ebareaalne, kuigi olen juba 26.a. samuti kui ema jääb üksi, siis võin öelda, et ta ei saaks hakkama, just psühholoogiliselt. ning kardan, et siis ta võib ka mõne lollusega hakkama saada, nt süüa tablette sisse. ma ei oska kohe enam olla, mõelda jne.
Katrin

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Olen Teie kirja juba mitmeid kordi lugenud. Ja ei ole ikka leidnud õigeid sõnu. Vist ei leiagi. Ja Te peate leppima nendega, mis mul käepärast on. Sellises olukorras on üldse raske õigeid sõnu leida.
Teie isa on vapper inimene. Ta püüab vapralt toime tulla millegi väga hirmutavaga. Küllap ta on otsustanud teid kõiki säästa oma muredest. Kindlasti ei taha ei haletsust ega kaastunnet, mis küllap tema arvates on nõrga inimese väljapääs või lohutus. Küllap on ta ka hirmul selle ees, mis tulemas on. Ja küllap on ta oma hirmule otsustanud vaprusega vastu astuda ja hirm niimoodi ära võita.
Teisal jälle ma usun, et ta tahab, et te kõik näeksite teda just sellisena, julgena oma hirmule ja tulevikule vastuastuvana, ja ka edaspidi teda sellisena näeksite, mistahes katsumusi tulevik ka ei tooks nii talle kui teile kõigile.
Ma ei tea, aga ma usun, et Te aitaksite teda kõige enam just nii, et Te usuksite tema vaprust ja jõudu tulevaga toimetulekul. Ja samal viisil vapralt astuksite vastu sellele, mis tulevikul Teile varuks on. Ma soovin, et Te oma muredele sama vapralt suudaksite vastu astuda kui Teie isa oma muredele ja hirmule tuleva ees vastu on suutnud astuda.
Julgust!
HK