Tere!
Elan aasta koos mehega, kellel on 2 poega - 7 ja 10 ja poisid elavad ka meie juures. Ema näevad suhteliselt harva, u. kord kuus. Kuu aega tagasi abiellusime. Saan lastega muidu täitsa hästi läbi, aga samas ei tunne end päris vabalt. (Olen üpris kinnine inimene). Noorem poeg on veel väike ja vajab füüsilist kontakti - kallistusi ja kaisus olemist, aga mina ei suuda seda pakkuda. Ma tunnen, et see pole õige, kui ma pean ennast sundima teda kallistama. Mees sooviks ka, et ma poisiga rohkem koos oleks. Ma saan aru küll, et peaksin, aga ei suuda selleks end sundida. Mind häirib ka see, et poiss tuleb öösiti vahest meie voodisse. Tean, et ise olin ka väiksena vanemate voodis kaisus ja see on normaalne, aga mind väga häirib see.
Vanem poeg on rohkem iseseisvam, aga temagagi ei suuda ma päris vabalt suhelda ja kasvatada kui oma last. Põhiraskus jääb ikka isale.
Mida peaksin tegema, et tunneksin end vabamalt ja loomulikumalt.
sille

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Vabandan, et ei ole suutnud leida aega Teie kirjale varem vastata.
Teie kirjeldatud raskus on üsna levinud inimeste seas, kes abielluvad kellegagi, kellel on varasemast abielust lapsed. Enamasti on see meeste raskus, sest neil on sagedamini sellist olukorda, et nende uutel abikaasadel või elukaaslastel on varasemast elust lapsi.
Te ei kirjutanud küll, kui kaua Te olete oma mehega koos elanud ja kui pikk on Teil mehe lastega kooselamise kogemust. Väidetakse, et lastel läheb oma paar aastat, enne kui nad suudavad oma uue vanema omaks võtta. Seda küll ei ole uuritud, kui pikalt läheb aega, et uuel vanemal teise lastega harjuda. See sõltub sageli sellest, milline on uue abikaasa varasem kogemus lapsevanemana. Kuna Te ei kirjuta omaenda lastest, siis oletan, et Teil oma sünnitatud lapsi ei ole ja seega ei ole Teil ka lapsevanema kogemust. See, et Teil oma sünnitatud last ei ole, teeb mehe lastega harjumise kindlasti raskemaks. Kui Teil oleks varasemast laste kasvatamise kogemus, siis võiks Teil nii öelda meelde tulla, kuidas oli sellises vanuses lapsega koos olla ja harjumine tuleks kiiremini. Aga näib, et Te saite kohe (kuu jooksul) kahe küllalt suure lapse vanemaks, ilma, et Teil oleks nendega kooskasvamise kogemust. Ja üldse mingit lastega kooskasvamise kogemust.
Mida Te peaksite tegema? Elage koos ja kasvage koos. See harjumine ei tule lihtsalt ege kiiresti. Võtke endale aega ja laske ka oma mehel endale aega võtta ja andke ka lastele aega harjumiseks. Kerge on küll öelda, et ärge väga närveerige selle pärast, aga ega muud siin ei ole teha. Võtke asju veidi rahulikumalt. Te ei ole mingil juhul mingi "imelik", et Teil sellised mured on. See on üsna loomulik ja läheb üle, kui Te sellega tegelete.
HK