Probleem selline, tütar 11.a lõpetab IV klassi, juba mitmendat aastat ragistab sõrmekonte, nüüd ka varbaid. Arst aidata ei oska. Vahepeal olid ka mitu kuud peavalud, uuriti, ei midagi. Ütles ise, et koolis liiga lärmakas ja õhtuks on vahest väga väsinud. Siis ei sunni ka teda õhtul õppima, sest hakkab ka kergelt nutma sellises seisundis. Järgmine päev muidugi päevikus märkus tegemata koduste tööde kohta. Ja ise elab seda väga üle.
Millest see võib olla, ta on selline hästi õrna hingega. Elu on päris raske ja keeruline olnud, ta on vahest täiskasvanulikum, kui mina.
Ja kas on normaalne, et nii vana laps kaalub vaid 23 kilo, pikkust on u133cm. Sööb vahest korralikult, vahest mitte. Sündis peaaegu 4 kilosena.
Käis ka koolis psühholoogi juures klassijuhataja soovitusel. Abi sellest polnud.
Muidu seltskondlik ja hakkaja laps, mitte üksi nurgasnorutaja.
Praegu elu korras ja isegi "heaolulik".

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Kõigepealt palun vabandust, et olen vastamisega hiljaks jäänud. See nädal on olnud töörohke.
Te kirjutate, et elu on olnud raske ja keeruline. Kui elu on selline Teie jaoks, siis seda enam on ta keeruline ja raske olnud ka Teie lapse jaoks. Lapsed elavad enamasti seda raskust veelgi tugevamini läbi kui täiskasvanud. Ilmselt see ongi nii olnud, sest Te väidate, et Teie tütar on kaalust liiga kerge ja täiskasvanulikum kui Teie isegi. Kõik see viitab siiski väga tõsistele häiretele. Kuigi elu praegu on korras, vähemsti Teie enda pilgu läbi, siis täiskasvanud sageli ei tea, kas see on korras ka lapse jaoks. Ehk ei ole "heaolulik" elu lapse jaoks sedavõrd oluline kui mingid muud elu kvaliteedi näitajad. Ja pealegi, varasem raskus võib pika aja jooksul tunda anda.
Kirjutate, et käisite psühholoogi juures. Tavaliselt on nii, et ühekordsest käimisest ei ole kunagi kasu. Kasu tuleb pikka aja vältel. Psüühika probleemid ei ole peavalu ega kopsupõletik, et kiiresti üle lähevad. Nendega peab tegelema pikka aega ja järjekindlalt. Kas poleks äkki mõistlik ka psühhiaatri vastuvõtule minna, sest ehk on need raskused sedavõrd vaevavad olnud, et mingeid ravimeidki on vaja kasutada. Käige ikka seal ka ära.
Parimate soovidega,
HK