Mul on ehk väga naiivne küsimus. Kas on võimalik, et kui suhtesse tehakse paus, võib see kord veel pooled kokkku tuua? Või tekib hoopis vastupidine protsess-võõrandumine? Lugu nimelt selline, et peale 16 aastast kooselu otsustasime eraldi kolida põhjusel, et pingeid oli kuhjunud palju ja mina omalt poolt soovisin ka partnerile nö. vabadust anda (mida ta väga vajas kõigi märkide järgi).Ometi polnud see ametlik lahkuminek ja samas me praegu väldime ka suhtlemist. Mina isklikult sooviksin küll kunagi jätkata, kui selleks võimalus avaneb. Partner aga pole kindel milleski, ta ei taha päris lahkuminekut aga pole tal ka soovi midagi praegu muuta. Tundub, et minu osaks jääb ootamine. Ootaksin hea meelega, kui ainult saaksin olla kindel, et ei oota asjatult. Muidugi ei saa keegi mulle garantiid anda.
K.

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Ei oska öelda. Nii ja naa. Oleneb sellest, milleks seda pausi kasutatakse. Kui seda pausi kasutatakse selleks, et oma suhtega tegeleda kas omavahel või kellega abil, siis on võimalik, et see suhe saab paremaks ja tugevamaks. Teisalt, sellise pausi tegemine viib sageli partnerid teineteisest eemale. Aga ka see ei ole reegel. Mõned kolivad korda paar aastas kokku ja lahku, sest ei oska oma suhtesse teisel viisil põnevust ja värskust tuua. Teiega on vist teisiti. Te olete koos elanud 16 aastat ja see on teil vist esimene kord sellisel viisil proovida oma suhet parandada. Kas see on kõige parem viis suhete parandamiseks ja pingete vähendamiseks, on kahtlane. Kuhu need pinged siis kaduma peaksid, kui te kaks lahus olete? Kas asjad muutuvad olematuks kui nendest ei kõnelda? Mõnikord küll, tõepoolest. Eraldi elamise perspektiivis tunduvad nii mõnedki tülid ehk piinikult naeruväärsed ja paljudki probleemid tühised. Kuid ainult ootamisest ja lootmisest, et eraldielamise eemaldunud olek midagi lahendab, on vähe siiski. Mu kogemust mööda on selline eraldikolimise manööver mõnikord lahkumineku esimene samm. Just siis, kui kumbki ei söanda teisele öelda, et suhe on otsa elatud, mis tähendab, et suhte arendamisega ei ole eriti vaeva nähtud ja suhet hoidev ressurss on ennast ammendanud, sest kuskilt ei tule midagi juurde.
Tõsi, garantiisid ei saa keegi anda. Garantii, vähemalt mingisugunegi, on selles kui te kaks proovite oma lahusolekuaega tulusalt oma suhtega tegelemiseks kasutada.
HK