Nädal aega tagasi läksin lahku oma elukaaslasest, kellega olin koos elanud seitse aastat. Kui tuttavaks saime, teadsin, et ta joob, aga nagu kõik naiivsed naised, uskusin ka mina, et suudan teha imet. Kuid imet ei juhtunud. Olid imepisikesed perioodid, nii kahe nädalased, mil ta ei joonud ning siis hakkas uuesti. Meie kooselu viimased kaks nädalat ei olnud tal enam ühtki kainet päeva. Nüüd, kus me enam koos ei ela, olen hakanud ennast süüdistama, et aga võib-olla siiski oleks saanud veel midagi teha ja isegi ei tea mida. olen enda arust omalt poolt kõik selleks juba teinud (pisarad, palved, ähvardused jne). Sest, kui inimene ise ei taha ja oma sellist eluviisi õigeks peab, on ju keegi teine võimetu teda aitama. Ja siiski on mul temast kahju. ja ei saagi sellest tundest lahti või on see aja küsimus?

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Julgust, kõik läheb ükskord mööda. Varem või hiljem. Ma usun, et Te tegite kõik endast oleneva, et oma elukaaslast aidata joomine maha jätta. Ja Teil on absoluutselt õigus, et kui inimene ei soovi ise midagi muuta ja peab õigeks oma eluviisi, siis ei aita ei püssi- ega ussirohi, saati siis Teie.
Joomise vastu ei ole kellelgi teisel joodikule võluvitsa ulatada. Ei Teil ega kellelgi teisel. See võluvits oma hädadest pääsemiseks on ainult selle inimese enda käes. Kuid kui ta selle minema on visanud või peab seda tavaliseks oksaraoks, millega pudelit lahti korkida ja ei midagi muud, siis ei saa teda keegi aidata. Selle võluvitsa nimi on inimese enda tahtejõud. Kui see on olemas siis saab teda aidata ka tema kõrval elav inimene või ka erialainimene (psühhiaater, psühholoog näiteks).
Süütunne sellepärast, et Te ei suutnud teda aidata on ühest küljest üsna inimlik tunne. Teisalt viitab see sellele, et Te peate end kõikvõimsaks inimeseks, tugevamaks kui keegi teine, võimsamaks ja suutlikumaks kui teised sellel maamunal. Ainult siis, kui Te endast sellisel viisil mõtlete, võib Teil tekkida süütunne. Sest sel juhul kui Te tõesti selline inimene olete, olete süüdi selles, et Te oma kõikvõimsust ei kasutanud, ei kasutanud kavatsuslikult vahendeid, mis Teie kui kõikvõimsa olendi käsutuses olid ligemese päästmiseks. Ma ei usu, et Te olete inimene, kelle käsutuses oleks mingeid senitundmatuid vahendeid ja imeloomise võimed ja Te ei kasutanud neid oma elukaaslase päästmiseks. Ja kui see on nii, miks siis süütunne? Kahjutunne? Muidugi. Igast inimesest, kes on otsustanud elu läbi juua, võiks olla kahju.
Teisalt jällegi. See on selle inimese enda valik, et niimoodi elada. Ja väljastpoolt vaadatuna -- kaine inimese ja mittejooja selge silmaga nähtuna -- on see tühjajooksnud elu. Aga elusid on mitmesuguseid, Ja elamise viise miljoneid. Kui inimesed oma tee valivad, siis võtavad nad vastutuse kanda oma valiku eest. Ja me ei tea kunagi, kas see elamise viis on neile halb või hea. Võib-olla oleks neile talumatu ja raske selline elamiseviis, nagu on kainetel ja mittejoojatel. Ja nad otsiksid abi sellest pääsemiseks. Kes teab. Võib olla tuleks meil endile kaasa tunda nende arvates ja lõpetada oma nõme rähklemine ja võtta asju vabalt, kerge alkoholiuima vaatevinklist?
Parimate soovidega,
HK