50447 tasuta nõuannet!
Arst annab nõu, küsi julgelt!
Küsi arstilt!
Kliinik.ee RSS Feed
 
Kas teil võib olla toidusõltuvus?

Kas teil võib olla toidusõltuvus?

Paljude arvates seisneb kõikide ülekaaluliste probleem selles, et nad söövad liiga palju ja liiguvad liiga vähe. Alkohoolikud seevastu vajavad ravi. Ent kas need kaks häiret on tõepoolest nii erinevad?

Kas on võimalik, et populaarne, suurtes kogustes suhkrut ja soola sisaldav rämpstoit võib tekitada samuti sõltuvust? Kas inimesed, kellel on eelsoodumus alkoholi- ja narkosõltuvuse tekkimiseks, võivad sama kergesti langeda ka liigsöömise lõksu, küsib NY Times.

Teadlased St. Louises asuvast Washingtoni Ülikooli arstiteaduskonnast (Washington University School of Medicine) analüüsisid kahe mahuka, üleriigilise haardega uuringu käigus USA täiskasvanutelt kogutud andmeid alkoholismi esinemise kohta nende perekondades. Mõlemad küsitlused hõlmasid umbes 40 000 inimest. Esimene toimus aastatel 1991 ja 1992 ning teine kümme aastat hiljem, aastatel 2001 ja 2002.

Esimese uuringu andmete põhjal ei olnud perekonnas ilmnenud alkoholismijuhtumid ja ülekaalulisus omavahel seotud.  Kuid hilisemast küsitlusest selgus, et need, kelle perekonnas esines alkoholismi, olid 30–40% suurema tõenäosusega ülekaalulised kui need, kelle perekonnas ei olnud seda probleemi ette tulnud.

Psühhiaatria abiprofessor Richard A. Grucza Washingtoni Ülikoolist selgitas, et neid kaht uuringut lahutava aastakümne jooksul on toitumiskeskkond muutunud veelgi enam ülekaalulisust soodustavaks. Tema sõnul on peasüüdlaseks tõenäoliselt „meie tarbitava toidu omadused ja selle kalduvus mõjutada just sõltuvushaige ajutalitlust iseloomustavaid motivatsioonisüsteeme“.

Teatud toidud – eriti need, mis on suhkru-, soola- ja rasvarikkad ning teadlikult tarbijale eriti ahvatlevaks muudetud – võivad toimida teguritena, mis panevad sõltuvuskalduvusega inimesi üle sööma, käivitades nende ajus primitiivsed motivatsioonifunktsioonid ja tugevdades sõltuvuskäitumist.

Samal teemal:
Kas söömise kujutlemine aitab vähem süüa?
Kas ma kaalun liialt palju?

k

Kas see artikkel oli kasulik lugemine?
 
Tervise Arengu Instituut soovitab: soola pane kahvliga! Tervise Arengu Instituut soovitab: soola pane kahvliga!
Tervise Arengu Instituut soovitab kauplustes tootepakendeid lugeda ja võrrelda: inimene tohiks maksimaalselt tarbida umbes 5 grammi ehk ühe triiki teelusikatäie soola ööpäevas, soola pikaajaline liigtarbimine põhjustab aga erinevaid terviseprobleeme. btn_k
Tagli Pitsi: pealesunnitud soolased valikud Tagli Pitsi: pealesunnitud soolased valikud   Anoreksia võib olla põhjustatud ajudefektist Anoreksia võib olla põhjustatud ajudefektist
Kevadine toidulaud kergemaks ja värvilisemaks! Kevadine toidulaud kergemaks ja värvilisemaks!
Tervise Arengu Instituut koos Eesti suuremate kauplusekettidega kutsub ka kevadel pöörama suuremat rõhku puu- ja köögiviljadele, et tervislikumalt ja kergemalt toituda. btn_k
Tsöliaakiasse haigestumine on tõusuteel Tsöliaakiasse haigestumine on tõusuteel   Algab koolitoidu uuring Algab koolitoidu uuring
Tagasi Kliinik.ee lehele
10 soovitust mitmekesiseks toitumiseks
10 soovitust mitmekesiseks toitumiseks
Mida süüa, et toit oleks tervislik ja samas mitmekesine? Loe edasi...
Kas ma kaalun liialt palju?
Kas ma kaalun liialt palju?
Kas sinu kehakaal on normis? Tee test! Loe edasi...
Diabeet - kas mind ohustab 2. tüüpi diabeet?
Diabeet - kas mind ohustab 2. tüüpi diabeet?
Diabeet võib ohustada meid kõiki. Tee siinsamas lihtne test, mis näitab kui suur on sinu risk haigestuda 2. tüüpi diabeeti. Loe edasi...