50447 tasuta nõuannet!
Arst annab nõu, küsi julgelt!
Küsi arstilt!
Kliinik.ee RSS Feed
 
Algab tervisliku toitumise kampaania ”Sinu tervis on su enda kätes”

Algab tervisliku toitumise kampaania ”Sinu tervis on su enda kätes”

Tervise Arengu Instituut (TAI) alustab üle-eestilist toitumiskampaaniat ”Sinu tervis on su enda kätes. Söö 5 peotäit puu- ja köögivilja päevas”, et tõsta inimeste teadlikkust sellest, kui palju tuleks puu- ja köögivilju süüa.

Kampaania eel tehtud uuring kinnitas, et inimesed küll teavad, et puu- ja köögiviljad on tervisele kasulikud, kuid nad ei tea, kui palju neid tuleks süüa. ”Arvestades, et üks portsjon on umbes 100 grammi ehk umbes üks peotäis puu- või köögivilju, tarbib pool vastanutest (49%) puu- või köögivilju vähemalt 1-2 portsjonit päevas. 2% ei söö enda hinnangul üldse puu- või köögivilja ning soovitusliku minimaalse viis portsjonit päevas tarbib vaid 8% elanikkonnast,” tutvustas uuringu tulemusi TAI toitumisekspert Tagli Pitsi.

”Enamike inimeste (77%) arvates peaks iga inimene puu- ja köögivilju päevas sööma vähemalt 1-4 portsjonit. Vaid 9% vastajatest teadis, et päevane portsjonite arv peaks olema vähemalt viis,” lisas Pitsi. ”Uuring näitas, et teadmised sellest, kui palju peaks iga inimene päevas puu- ja köögivilju sööma, on tihedalt seotud inimese enda senise tarbimisega: kes arvas, et soovituslike portsjonite arv on suurem, neid ka enim tarbis.” 

Uuringust tulid välja ka puu- ja köögiviljade söömise võimalikud barjäärid – teadmiste või ideede puudumine toidu valmistamisel, hind ning toidu valmistamisele kuluv aeg – need on probleemiks kuni kolmandikule inimestest (vastavalt 33%, 26% ja 26%). Keskmisest enam on eeltoodud barjääride olemasolu tunnistanud mitte-eestlased ja põhiharidusega inimesed ning mehed.

”Hea tervise jaoks vajalik kogus puu- ja köögivilju on vähemalt 5 portsjonit päevas. Üks portsjon on umbes 100 grammi ehk peotäis,” selgitas toitumisekspert. ”Lisaks värsketele puu- ja köögiviljadele kuuluvad portsjonite arvestusse ka külmutatud, kuivatatud ja konserveeritud viljad ning mahlad. Samuti ei ole vahet, kas tarbida puu- ja köögivilju eraldi või mõne roa koostises.”

Puu- ja köögiviljad sisaldavad ohtralt organismile vajalikke vitamiine, mineraalaineid, fütotoitaineid, kiudaineid ja vett. Tänu vee- ja kiudainetesisaldusele täidavad nad hästi kõhtu, kuid samas annab enamik puu- ja köögivilju vähe energiat ning sisaldab vähe rasvu ning neis ei ole kolesterooli. Tervislikum toitumine tõkestaks paljude haiguste levikut, mis suures osas on tingitud just eluviisidest: vähesest liikumisest ja valest toitumisest.

Vastused paljudele puu- ja köögivilju puudutavatele küsimustele leiab veebilehelt www.toitumine.ee. Samas on ka uuendusena „viljaratas“, mis pakub ideid, mida erinevatest viljadest valmistada. 

k

Kas see artikkel oli kasulik lugemine?
 
Tervise Arengu Instituut soovitab: soola pane kahvliga! Tervise Arengu Instituut soovitab: soola pane kahvliga!
Tervise Arengu Instituut soovitab kauplustes tootepakendeid lugeda ja võrrelda: inimene tohiks maksimaalselt tarbida umbes 5 grammi ehk ühe triiki teelusikatäie soola ööpäevas, soola pikaajaline liigtarbimine põhjustab aga erinevaid terviseprobleeme. btn_k
Tagli Pitsi: pealesunnitud soolased valikud Tagli Pitsi: pealesunnitud soolased valikud   Anoreksia võib olla põhjustatud ajudefektist Anoreksia võib olla põhjustatud ajudefektist
Kevadine toidulaud kergemaks ja värvilisemaks! Kevadine toidulaud kergemaks ja värvilisemaks!
Tervise Arengu Instituut koos Eesti suuremate kauplusekettidega kutsub ka kevadel pöörama suuremat rõhku puu- ja köögiviljadele, et tervislikumalt ja kergemalt toituda. btn_k
Tsöliaakiasse haigestumine on tõusuteel Tsöliaakiasse haigestumine on tõusuteel   Algab koolitoidu uuring Algab koolitoidu uuring
Tagasi Kliinik.ee lehele
10 soovitust mitmekesiseks toitumiseks
10 soovitust mitmekesiseks toitumiseks
Mida süüa, et toit oleks tervislik ja samas mitmekesine? Loe edasi...
Kas ma kaalun liialt palju?
Kas ma kaalun liialt palju?
Kas sinu kehakaal on normis? Tee test! Loe edasi...
Diabeet - kas mind ohustab 2. tüüpi diabeet?
Diabeet - kas mind ohustab 2. tüüpi diabeet?
Diabeet võib ohustada meid kõiki. Tee siinsamas lihtne test, mis näitab kui suur on sinu risk haigestuda 2. tüüpi diabeeti. Loe edasi...